Описание мотоцикла Husqvarna Nuda 900
Husqvarna Motorcycles — дочерняя компания KTM, производящая гоночные мотоциклы для мотокросса, супермото и эндуро. Компания начала производство мотоциклов ещё в 1903 году в Хускварне, Швеция, в качестве дочерней компании Husqvarna AB.
Husqvarna начали производить велосипеды ещё в конце XIX века. В 1903 году было налажено производство мотоциклов. В 1920 году, Husqvarna построила свой собственный завод по производству двигателей. Вскоре был разработан V-образный четырёхтактный двухцилиндровый двигатель, объёмом 550 см3, с боковым расположением клапанов, схожий по конструкции с моторами Harley-Davidson.
Мотоцикл Husqvarna Nuda 900
На протяжении 60-х и 70-х годов, Husqvarna блистала победами в мире мотокросса, выиграв 14 чемпионатов мира в классах 125см³ , 250см³ и 500см³ и в гонках на выносливость, в общей сумме выиграв 24 чемпионата мира.
- Настроенный свет фар;
- Функционирующие стоп-сигналы;
- Габаритные огни;
- Указатели поворотов;
- Бьющиеся кузов, фары и стекла;
- Остаются дыры от попадания пуль;
- Работающие приборы;
- Настроенная камера при вождении от первого лица;
- Руки на руле;
- Проработанная модель двигателя;
- Отображение в зеркалах высокого качества;
- Своя тень;
- Проработанный маппинг грязи;
- Модель содержит все уровни детализации (LOD);
- 3D шины и диски;
- Модель совместима с основными функциями игрового движка;
- Качественная HQ модель;
- Подробно проработанный интерьер.
- Вам нужна программа OpenIV.
- Включите режим редактирования «Вкладка — Файл, пункт — режим редактирования».
- С помощью программы перейдите по пути — update / x64 / dlcpacks / patchday3ng / dlc.rpf / x64 / levels / gta5 / vehicles.rpf
- Замените файлами из архива.
- Более подробная инструкция — Как установить транспорт в GTA 5.
- Как пользоваться оригинальными файлами игры, и ее модифицированной версией? Ответ тут —Параллельное использование модов GTA V в OpenIV.
window.yaContextCb.push(()=>{ Ya.Context.AdvManager.renderWidget({ renderTo: ‘id-C-A-1602170-86’, blockId: ‘C-A-1602170-86’ })}) window.yaContextCb.push(()=>{ Ya.Context.AdvManager.render({ renderTo: ‘yandex_rtb_R-A-1602170-55’, blockId: ‘R-A-1602170-55’ })}) window.yaContextCb.push(()=>{ Ya.Context.AdvManager.render({ renderTo: ‘yandex_rtb_R-A-1602170-50’, blockId: ‘R-A-1602170-50’ })}) window.yaContextCb.push(()=>{ Ya.Context.AdvManager.render({ renderTo: ‘yandex_rtb_R-A-1602170-32’, blockId: ‘R-A-1602170-32’ })}) window.yaContextCb.push(()=>{ Ya.Context.AdvManager.render({ renderTo: ‘yandex_rtb_R-A-1602170-25’, blockId: ‘R-A-1602170-25’ })}) window.yaContextCb.push(()=>{ Ya.Context.AdvManager.render({ renderTo: ‘yandex_rtb_R-A-1602170-12’, blockId: ‘R-A-1602170-12’ })})
Ride quality & brakes
4 out of 5 (4/5)
Supermotos are usually hard, wafer-thin things that you can’t wait to get off, after a few miles. The Nuda 900 is roomy, comfortable and up to 80-90mph has acceptable wind-protection. The base-model’s basic suspension is set well to deliver comfort and control in the corners. It gives you good feedback for what the standard equipment Metzler Sportec M5 Interact tyres are doing, too.
Brembos are well up to the job of anything you can throw at them on the road. The higher-spec R model rides the same but has a slightly taller seat. Suspension and braking is far more suited to track-work. Fit a set of sticky tyres and it would be untouchable on a twisty B-road.
Технические характеристики
Двигатель
Число тактов | 4 |
Количество цилиндров | 2 |
Количество клапанов на цилиндр | 4 |
Конфигурация | Рядный |
Рабочий объем | 898 см³ |
Диаметр цилиндра и ход поршня | 84×81 мм |
Максимальная мощность | 105 л.с. при 8500 об/мин |
Максимальный крутящий момент | 100 Н•м при 7000 об/мин |
Тип впуска | Инжектор |
Система охлаждения | Жидкостная |
Система запуска | Электростартер |
Трансмиссия
Тип коробки передач | Механическая |
Количество передач | 6 |
Сцепление | Многодисковое, в масляной ванне |
Главная передача | Цепь |
Размеры и масса
Длина | 2190 мм |
Ширина | 895 мм |
Высота | 1225 мм |
Высота по седлу | 875 мм |
Колесная база | 1495 мм |
Снаряженная масса | 195 кг |
Емкость топливного бака | 13 л |
Ходовая часть и тормоза
Рама | Стальная трубчатая |
Подвеска | |
Передняя | Перевернутая телескопическая вилка |
Ход передней подвески | 210 мм |
Задняя | Маятниковая с моноамортизатором |
Ход задней подвески | 180 мм |
Тормоза | |
Впереди | Двухдисковый гидравлический с радиальными 4-поршневыми суппортами |
Диаметр | 320 мм |
Сзади | Дисковый гидравлический |
Диаметр | 265 мм |
Шины | |
Впереди | 120/70 ZR17 |
Сзади | 180/55 ZR17 |
Specifications
Engine type | Water cooled 4-stroke in-line two-cylinder, two overhead camshafts, dry sump lubrication |
Bore / Stroke | 84 mm x 81 mm |
Capacity | 898 cc |
Rated output | 77 kW (105 hp) at 8,500 rpm |
Max. torque | 100 Nm at 7,000 rpm |
Compression ratio | 13.0:1 |
Mixture control / Engine management | Electronic intake pipe injection / digital engine management, two engine mappings (switchable by customer) |
Emission control | Closed-loop 3-way catalytic converter, emission standard EU3 Performance |
Maximum speed | Over 200 km/h |
Fuel consumption over | 100 km at constant 90 km/h 4.3 l/ 100 km |
Fuel type | Unleaded super, minimum octane rating 95 (RON) |
Alternator | 390 W 12V |
Battery | 14 Ah, maintenance free |
Power | Transmission |
Clutch | Multiple-disc clutch in oil bath, mechanically operated |
Gearbox | Constant mesh 6-speed gearbox integrated into crankcase |
Drive Endless | O-ring chain with shock damping in the rear hub |
Frame | Tubular steel trellis main frame and rear frame, removable passenger footpegs |
Front wheel location / suspension | Sachs Up Side Down fork, ø 48 mm, rebound and compression damping adjustable, spring preload mechanically adjustable |
Rear wheel location / suspension | Cast aluminium dual swingarm, cantilever with Öhlins shock absorber, rebound and compression damping adjustable, spring preload mechanically adjustable, length adjustable (10 mm) |
Travel front / rear | 210 mm / 180 mm |
Wheelbase | 1,495 mm |
Castor | 101 mm |
Steering head angle | 65.5° |
Wheels | Cast aluminium wheel |
Rim, front | 3.5″x17″ |
Rim, rear | 5.5″x17″ |
Tyres, front | 120/70 ZR 17 |
Tyres, rear | 180/55 ZR 17 |
Brake, front | Brembo system: double floating discs, ø 320 mm. 4 – piston monoblock radial calipers with sintered pads |
Brake, rear | Brembo system: single disc, ø 265 mm with floating caliper |
Seat height, unladen weight | 875 – 895 mm (adjustable rear shock length) |
Inner leg curve | 1,920 – 1,960 mm (adjustable rear shock length) |
Unladen weight, road ready, fully fueled 1) | 195 kg |
Dry weight | 174 kg |
Permitted total weight | 391 kg |
Payload (with standard equipment) | 196 kg |
Usable tank volume | 13 l |
Reserve approx. | 3 l |
Length | 2,190 mm |
Height (not inc. mirrors) | 1,225 – 1,245 mm |
Width (inc. mirrors) | 895 mm |
Brakes
While both models have radial brake calipers, in order to further enhance its sporty appeal, the Nuda 900R comes with Brembo monobloc racing brakes with 320 mm discs.
Constructed out of a single piece of aluminum for maximum feel and power with minimal flex, these twin four-piston radial calipers give the Nuda 900R superior braking power on both the road and track.
The Nuda 900 also features Brembo four-piston radial calipers and 320 mm discs with sintered pads, delivering powerful, accurate and smooth braking feel whatever the conditions.
Both models use the same 240 mm disc and two piston caliper rear brake.
Background
(Edited BMW Press Release, September 2011) – BMW Motorrad and Husqvarna Motorcycles will introduce the new Husqvarna Nuda 900 series at the IAA 2011 auto show in Frankfurt, Germany in September.
The motorcycle business unit of BMW Group will be presenting new ideas for single track vehicles at the leading international trade fair for mobility in Munich.
The motorcycle business unit of BMW Group will be presenting its two brands BMW Motorrad and Husqvarna Motorcycles at the IAA 2011 in Frankfurt.
The leading international trade fair for mobility will be held this year under the motto “Future comes as standard”.
From 15 to 25 September, more than 500 exhibitors will be presenting to trade visitors and the general public their special interpretations of individual mobility.
The organizers are expecting over 850,000 visitors on the exhibition grounds in Frankfurt.
For the first time, BMW Motorrad and Husqvarna Motorcycles will have their own Motorrad Pavilion to round off the BMW Group presence at the world’s largest motor show.
The BMW Motorrad and Husqvarna Motorcycles stand will be next to the BMW Group Pavilion (Hall 11) in the outdoor area on the hall’s north side.
Husqvarna Nuda 900R (Red) and Nuda 900 (Black).
Top O ‘The Class
Сегмент 250 dual-sport ограничен в предложении мотоциклов с солидным фоном и серьезными внедорожными характеристиками. У Honda и Kawasaki есть модели с двумя видами спорта, которые соответствуют или приближаются к диапазону смещения, но ни у CRF230L, ни у KLX250S нет шасси или характеристик двигателя на уровне TE250.
Из «большой четверки» только WR250R за $ 6690 имеет шанс сравняться с Husky, но Yamaha не обеспечивает такой большой ход подвески, имеет менее агрессивные шины и весит примерно на 35 фунтов больше, чем TE250. Единственным жизнеспособным конкурентом Husky является KTM 350 EXC-F; тем не менее, с дополнительными 100 куб.см. смещения и ценой, опасно близкой к 10000 долларов, KTM – в своем классе.
Фактор в улыбках за доллар, и Husky стоит особняком – далеко отдельно – от остальной части класса 250cc двойного спорта.
Если вы ищете легковесный двухместный спорт с внедорожными вертолётами, чтобы справиться с действительно грубыми вещами, то подумайте о Husqvarna TE250 2012 года: это самый внедорожный мотоцикл, который может предложить 250-кубовый спортивный класс, |
Engine
3 out of 5 (3/5)
The engine was based on the BMW F800 parallel twin but had been boosted in capacity from 798cc to 898 thanks to a 2mm larger bore of 84mm and a longer stroke of 81mm; up 5.4mm over the BMW motor. The compression ratio had been raised with modified pistons, camshafts and conrods.
With a bigger bore and stroke, the reworked BMW F800 engines produced 105bhp and 74ftlb of torque. It also had a new crankshaft with a new offset, which Husqvarna said gave a throatier engine note, a snappier response and fewer vibes. The firing order of the F800 motor was changed thanks to an alteration of the crankshaft offset angle to 315 degrees from zero.
Цена Husqvarna Nuda 900R по объявлениям о продаже
Максимальная цена Husqvarna Nuda 900R
среди найденых объявлений780 000 руб.*
Средняя цена Husqvarna Nuda 900R
среди найденых объявлений435 000руб.*
Минимальная цена Husqvarna Nuda 900R
среди найденых объявлений152 000руб.*
Husqvarna Nuda 900 в Москве
29.10.2019
470 000 руб.
Husqwarna Nuda 900 в Алексине
27.10.2019
460 000 руб.
Husqvarna Nuda 900 в Волгограде
29.09.2019
450 000 руб.
Husqvarna Nuda 900 в Нижнем Новгороде
05.08.2019
420 000 руб.
Husqvarna Nuda 900 в Москве
04.08.2019
399 000 руб.
Husqvarna Nuda 900 в Мурманске
05.06.2019
460 000 руб.
Husqvarna Nuda 900 2012 в Москве
24.01.2018
380 000 руб.
Husqvarna nuda 900 в Москве
28.08.2017
340 000 руб.
Husqvarna nuda 900 в Москве
03.08.2017
500 000 руб.
Husqvarna nuda 900 в Великих Луках
08.06.2017
400 000 руб.
Husqvarna Nuda 900R в Москве
06.03.2017
450 000 руб.
Мотоцикл Husqvarna Nuda 900 в Рыбинске
04.03.2017
780 000 руб.
Мотоцикл Husqvarna nuda 900R в Сочи
20.08.2014
152 000 руб.
* Внимание! Под максимальной, средней и минимальной мотоцикла Husqvarna Nuda 900R на данной странице указывается средняя стоимость по объявлениям о продаже в интернете, без учета года выпуска, комплектации и поколения модели мотоцикла
016_moto_1211_016
ЭНРИКО ДЗЕЛИОЛИ: НИ НА ЧТО НЕ ПОХОЖЕ. Хотя Энрико скромно утверждает, что новая Husqvarna Nuda — командная работа, именно он возглавлял проект и несет за него ответственность.
Дзелиоли, которому сейчас 39 лет, родом из Модены — сердца региона, который прозвали terra di motori, «страной моторов»: там расположены заводы Ferrari, Ducati, Maserati, Lamborghini, Pagani, Moto Morini, NCR, Minarelli. Закончив университет Модены по специальности инженер-механик, Энрико переехал в Милан, где спроектировал одноцилиндровый стритбайк CR&S VUN. В 2007 году он стал ведущим конструктором MV Agusta, а через три месяца, когда BMW выкупил у этого концерна компанию Husqvarna, занялся разработкой мотоциклов этой марки. Затем Дзелиоли возглавил проект дорожного мотоцикла Husqvarna, так что вряд ли кто больше него «в теме». Поэтому предоставим ему слово:
«Этот проект стартовал в апреле 2009 года — именно тогда было решено разработать дорожный мотоцикл Husqvarna. Думаю, что это самое лучшее задание для конструктора: спроектировать что угодно, лишь бы это не было похоже на продукцию конкурентов. Такую же задачу получил и дизайнер Петер Эделин: создать нечто совершенно оригинальное.
Я был абсолютно свободен и в выборе двигателя — лишь бы он имел какое-то отношение к продукции BMW. Сначала я запал на V-образную «двойку», которую Rotax делал для Buell 1125R, но с ней возникли определенные сложности. Но затем я узнал о 900-кубовой версии двигателя BMW F800, и этот вариант понравился мне гораздо больше — хотя его запуск в производство тогда был еще под вопросом. Рядная «двойка» настолько компактна, что вы абсолютно свободны в вопросах компоновки: можете сместить силовой агрегат вперед или назад, выше или ниже. Да и навесное оборудование размещается ближе к двигателю.
Помню, мы были на Сардинии, на этом же самом треке Морес, тестируя прототип Nuda с мотором F800. И тут я получил звонок из Мюнхена, от президента BMW Motorrad фон Кюнхайма, что производство 900-кубового варианта утверждено. Я сказал: «ОК, у нас в фургоне лежит прототип такого двигателя, так что завтра мы будем тестировать уже 900-кубовую Nuda». Фон Кюнхайм позвонил в 17:00, в 18:00 мы начали перестановку двигателей и к полуночи ее уже закончили. Когда утром мы начали тесты, новый мотор всем понравился — так родилась Nuda 900.
Наш дизайнер Петер Эделин начал работу над проектом даже на пару месяцев раньше меня, играя со стилистикой. Это был реальный вызов: никто не представлял, как должен выглядеть дорожный мотоцикл Husqvarna, потому что последний такой аппарат компания сделала полвека назад. Но, по-моему, Петер справился: у него получился совершенно необычный мотоцикл, но это однозначно Husqvarna.
Меня часто спрашивают: появятся ли еще и другие модели на платформе Nuda? Я отвечаю, что мотоцикл принят с огромным энтузиазмом и в Италии, и в Мюнхене, так что не сомневайтесь: новые модели будут, и очень скоро!»
Мотардона: Husqvarna Nuda 900 и 900R
On the Road
To create a motorcycle more suited to urban life or touring, the Nuda 900 comes with preload adjustable 48 mm Sachs forks and a fully adjustable Sachs monoshock.
The suspension is set-up to deliver a smoother ride and make the bike more relaxed and user-friendly while the seat has a double level to provide greater pillion comfort and a lower 860 mm height compared to the Nuda 900R’s 875 mm.
Husqvarna has made the ergonomics and handling a priority on both models of Nuda and as a result the bike’s fuel tank is located under the seat to allow the weight distribution to be as close to the center of gravity as possible.
This work has created a bike that is both stable at high speed and agile at low speed that delivers a safe and comforting ride whatever the conditions.
This, along with the relaxed and natural riding position, is certain to be appreciated and exploited in full by both beginner and expert riders alike.
Husqvarna Nuda 900 and Nuda 900R
BMW owns Husqvarna, a motorcycle brand probably best known for its off-road bikes.
Husqvarna introduced the Mille 3 concept (report) at the 2010 EICMA show, which was a hint at things to come.
A Husqvarna streetbike range will allow BMW to expand their styling horizons and perhaps attract owners who would not buy a BMW motorcycle.
It’s a risky move — the Husqvarna design ethos is a bit radical and probably not to everyone’s taste.
The dealer network question also remains and launching what is effectively a new brand in the current economic climate is, well, a bold move.
Perhaps BMW will pull it off…or perhaps this is one step too far. Only time will tell.
003_moto_1211_016
Двигатель Nuda 900 имеет общую архитектуру с мотором BMW F800: рядный двухцилиндровик, наклоненный вперед на 30º. Но и различия существенны: у «900-ки» другие детали картера, коленвал, шатуны, поршни, головки цилиндров, распредвалы и впускные клапаны. Кроме того, интервал между вспышками равен не 360º, а 315º — поэтому двигатель звучит, как V-образный. Двигатель Nuda 900 имеет общую архитектуру с мотором BMW F800: рядный двухцилиндровик, наклоненный вперед на 30º. Но и различия существенны: у «900-ки» другие детали картера, коленвал, шатуны, поршни, головки цилиндров, распредвалы и впускные клапаны. Кроме того, интервал между вспышками равен не 360º, а 315º — поэтому двигатель звучит, как V-образный.
Nuda 900 Chassis
With its vast racing experience, Husqvarna knows which components to turn to for the ultimate performance and how to extract the maximum from a chassis.
Taking the F 800 GS steel trellis chassis as a starting point, Husqvarna has reduced its length by 50 mm then added a stiffer 80 mm steering head tube and decreased the steering head angle to give the Nuda greater agility at low speed.
See also
These modifications make the Nuda perfect for the urban environment, delivering a rapid turning response in confined spaces.
To further increase prestige of the Nuda 900R, Husqvarna has equipped its chassis with the very highest specification of components.
The 48 mm Sachs forks are fully adjustable and the Öhlins shock comes with compression, rebound and spring preload adjustment as well as a ride height adjustor.
The Nuda 900R’s suspension is designed to raise the bike’s center of gravity compared to the Nuda 900, increasing ground clearance and improving the handling to deliver a thrilling and responsive ride.
Husqvarna Nuda 900 Rear View.
Conclusion
It’s difficult to know whether the Nuda 900 will become a hit with motorcyclists. The distribution will be limited and the current economic climate will discourage dealers from taking on a new and unproven line of motorcycles.
Perhaps Husqvarna dealers will welcome the addition?
BMW seems committed to expanding Husqvarna as a street brand, so only time will tell.
Master Listing of All wBW Motorcycle Product Reviews
Note: For informational use only. All material and photographs are Copyright webWorld International, LLC since 2000. All rights reserved. See the webBikeWorld Site Info page. Product specifications, features and details may change or differ from our descriptions. Always check before purchasing. Read the Terms and Conditions!
Value vs rivals
3 out of 5 (3/5)
It’s difficult to complain about the Husqvarna Nuda 900 price point. It’s a few hundred quid more than its closest competition: the Ducati Hypermotoard 796 and Aprilia Dorsoduro 750, but a couple of grand cheaper than the KTM 990 SMT. The standard model is better value than the R, but it’s not practical enough to be a strong tourer or sporty enough to sell your sportsbike for.
We pitted the new Husqvarna against its closest competition – the Aprilia Dorsoduro 750 Factory, Ducati Hypermotard 796 and KTM 990 SMT – on British roads to find the king of the ‘street moto’ category.
Despite a common theme, each manufacturer has approached it in a different way and the only thing that really links these four bikes is the use of flat bars and long-travel suspension.
The Dorsoduro Factory is the most ‘supermoto’ and aggresive in its looks, but despite the clean rear end with its neat underseat pipes and smart red frame, the carbon panels let the bike down.
Engine | Liquid-cooled, 898cc, 8v, DOHC parallel twin | Liquid-cooled, 749cc, 8v, DOHC V-twin | Air-cooled, 803cc, 4v, Desmo V-twin | Liquid-cooled, 999cc, 8v, DOHC V-twin |
Power (claimed) | 105bhp | 90bhp | 81bhp | 114bhp |
Torque (claimed) | 73ftlb | 60.4ftlb | 55.7ftlb | 71.5bhp |
Chassis | Tubular steel trellis frame | Tubular steel trellis, aluminium side panels | Tubular steel trellis frame | Tubular steel trellis frame |
Suspension | 48mm Sachs USD forks. Sachs monoshock, adjustable for preload and rebound | 43mm USD forks, fully-adjustable. Mono shock fully-adjustable | 43mm Marzocchi USD forks. Sachs monoshock adjustable for spring preload only | WP USD forks, fully-adjustable. WP monoshock, fully-adjustable |
Weight | 174kg | 206kg | 167kg | 194kg |
Brakes | Front: Twin 2x320mm discs with Brembo foru-piston radial calipers.Rear: Single 265mm disc with single-piston caliper | Front: Twin 320mm wave discs with Brembo four-piston radial calipers.Rear: Single 240mm wave disc with single-piston caliper | Front: Twin 305mm discs with Brembo four-piston radial calipers.Rear: Single 245mm disc with twin-piston caliper | Front: Twin 305mm discs with Brembo four-piston radial calipers, Bosch ABS.Rear: Single 240mm disc with twin-piston caliper, Bosch ABS |
Tyres | Front: 120/70x17Rear: 180/55×17 | Front: 120/70x17Rear: 180/55×17 | Front: 120/70x17Rear: 180/55×17 | Front: 120/70x17Rear: 190/55×17 |
Fuel capacity | 13 litres | 12 litres | 12.4 litres | 19 litres |
Seat height | 870mm | 870mm | 825mm | 855mm |
The Hypermotard look has been around for a while now and Pierre Terblanche’s take on a supermoto has been considerably better received than his idea of a sportsbike (the 999).
The Husqvarna is the newest bike in the test and as such you would expect a fresh look, but the Nuda is completely unique.
Owner Comments and Feedback
Please send comments to editor@webbikeworld.com.
Comments are ordered from most recent to oldest.
See details on submitting comments.
From “M.S.” (September 2011): “This bike should do well with the ADV crowd. I could see this new rig next to my new Ducati Diavel. The “naked” look appeals to me as well as its potential for trail/slab use. Current ADV bikes out there now watch out!”
From “M.I.” (September 2011): “I think these bikes are a break through design. The bare minimum of panels combined with the “angular” design is amazing…..the bottom line is if you like the design and the price is affordable in today’s economy then the Nuda is a winner.”
Overview[edit | edit source]
Husqvarna Nuda 900R
This new model will have more than 100 horsepower, will be
very easy to handle thanks to its great lightness and the linear, fluid nature
of the engine which bursts powerfully and controllable into action at the touch
of the throttle. The components will be top-notch too, just like our Husqvarna
racing bikes: fork from Sachs, Öhlins shock absorber (both fully adjustable),
Brembo Racing brakes, and many small details in carbon fibre, sport exhaust
system with an exhaust valve and much more. All this comes with an aesthetically
pleasing appearance and a sexy, seductive and typically Italian style.
The naked truth about the NUDA 900 R
Factory Supermoto rider Mauno Hermunen is one of the few
lucky people in the world to have tried out Husqvarna’s awesome new NUDA 900 R.
He sits astride the sleek, angular motorcycle at Husqvarna’s Milan headquarters,
keen to tell the world how exciting the brand’s first ever street bike is. The
23-year-old Finn trialled the motorcycle in France – apart from official
testers, he is the only rider to have been given the opportunity to put it
through its paces. Mauno’s verdict is simple: “it’s just a really cool bike.”
This ‘cool bike’ seamlessly combines the Husqvarna brand’s fun-loving soul and
effortless style with the cutting-edge technology of BMW. The two motorcycle
makers collaborated over every element of the NUDA and according to Mauno, the
proof is in the riding.
“First of all, it handles brilliantly,” he enthuses. “It’s just so light, the
engine is great, and the performance is amazing. If there are fast corners it
just takes them – the bike goes wherever I want to take it.”
He says one of the things he finds most
exciting about the motorcycle is its fun, sporty soul. “It’s important that a
bike is fun. I could easily pull wheelies and stoppies on the NUDA 900R, it
really was great from that aspect. But of course, it depends on the rider – some
people choose to ride in a different way and it’s equally good for regular
riding. It is made for people who want to have fun though!”
Despite the fun factor, the NUDA is a bike which means business. Its 900cc
engine has an output of more than 100 bhp and 100 Nm of torque, yet its dry
weight is less than 175kg, ensuring a perfect power-to-weight ratio. Premium
components have been used throughout its construction – it has fully-adjustable
?hlins suspension at the rear, and full-adjustable Sachs forks at the front, as
well as Monoblock radially-mounted four-piston Brembo brakes at the front and a
trick exhaust system, equipped with carbon parts.
The NUDA’s core is a modified version of the
BMW F 800 R’s parallel 800cc two-cylinder engine. The engine was upgraded to a
900cc capacity and many internal components were modified to improve power,
performance, and torque curve. The result is a more typically aggressive, racing
character – a true Husqvarna machine.
For Mauno, who currently rides a Husqvarna SMR449 and is just two points from
the top in the Supermoto World Championship standings, the motorcycle’s stunning
design is a personal highlight. “For me, one of the main things is the style,”
he says.
“The design is so typically Italian, it’s a really great-looking bike – there is
nothing else which looks like it. It’s just so sharp, it looks really dynamic
and in my eyes, it just couldn’t look better.”
The championship contender has been racing since he was a child, first in
motocross, graduating to supermoto after an impressive 15-year career. He is
hungry to be World Champion and with three races left this season and just that
tiny gap between himself and the leader, the title is within reach. With his
ability to get the best from Husqvarna motorcycles, it was felt he was the
perfect person to the put NUDA 900 R through its paces.
Mauno, who spends hours every week training on his SMR449, says the
revolutionary street bike is the perfect balance between performance, technology
and style – the three key elements which went into its creation. “Having been
lucky enough to be one of the first to ride the bike, I know how nice its power
delivery is. It’s so smooth – but with a frame and engine from BMW and the
brand’s trademark technology behind it, that’s hardly surprising. It doesn’t
just look good, sound good, and feel good, it’s a reliable motorcycle too. And
on top of that, it has the great Italian design. It’s really the perfect
combination of the performance, technology and style.”
“If I had to sum up the new NUDA 900 R in just three words, I’d say performance,
fun and style. It’s just a really cool bike.”
Value vs rivals
3 out of 5 (3/5)
It’s difficult to complain about the Husqvarna Nuda 900 price point. It was a few hundred quid more than its closest competition: the Ducati Hypermotoard 796 and Aprilia Dorsoduro 750, but a couple of grand cheaper than the KTM 990 SMT. The standard model was better value than the R, but it wasn’t practical enough to be a strong tourer or sporty enough to sell your sportsbike for.
We pitted the new Husqvarna against its closest competition – the Aprilia Dorsoduro 750 Factory, Ducati Hypermotard 796 and KTM 990 SMT – on British roads to find the king of the ‘street moto’ category.
Despite a common theme, each manufacturer has approached it in a different way and the only thing that really links these four bikes is the use of flat bars and long-travel suspension.
The Dorsoduro Factory is the most ‘supermoto’ and aggresive in its looks, but despite the clean rear end with its neat underseat pipes and smart red frame, the carbon panels let the bike down.
Engine | Liquid-cooled, 898cc, 8v, DOHC parallel twin | Liquid-cooled, 749cc, 8v, DOHC V-twin | Air-cooled, 803cc, 4v, Desmo V-twin | Liquid-cooled, 999cc, 8v, DOHC V-twin |
Power (claimed) | 105bhp | 90bhp | 81bhp | 114bhp |
Torque (claimed) | 73ftlb | 60.4ftlb | 55.7ftlb | 71.5bhp |
Chassis | Tubular steel trellis frame | Tubular steel trellis, aluminium side panels | Tubular steel trellis frame | Tubular steel trellis frame |
Suspension | 48mm Sachs USD forks. Sachs monoshock, adjustable for preload and rebound | 43mm USD forks, fully-adjustable. Mono shock fully-adjustable | 43mm Marzocchi USD forks. Sachs monoshock adjustable for spring preload only | WP USD forks, fully-adjustable. WP monoshock, fully-adjustable |
Weight | 174kg | 206kg | 167kg | 194kg |
Brakes | Front: Twin 2x320mm discs with Brembo foru-piston radial calipers. Rear: Single 265mm disc with single-piston caliper | Front: Twin 320mm wave discs with Brembo four-piston radial calipers. Rear: Single 240mm wave disc with single-piston caliper | Front: Twin 305mm discs with Brembo four-piston radial calipers. Rear: Single 245mm disc with twin-piston caliper | Front: Twin 305mm discs with Brembo four-piston radial calipers, Bosch ABS. Rear: Single 240mm disc with twin-piston caliper, Bosch ABS |
Tyres | Front: 120/70×17 Rear: 180/55×17 | Front: 120/70×17 Rear: 180/55×17 | Front: 120/70×17 Rear: 180/55×17 | Front: 120/70×17 Rear: 190/55×17 |
Fuel capacity | 13 litres | 12 litres | 12.4 litres | 19 litres |
Seat height | 870mm | 870mm | 825mm | 855mm |
The Hypermotard look has been around for a while now and Pierre Terblanche’s take on a supermoto has been considerably better received than his idea of a sportsbike (the 999).
The Husqvarna is the newest bike in the test and as such you would expect a fresh look, but the Nuda is completely unique.
Описание Husqvarna Nuda 900 2012
Описание мотоцикла Husqvarna Nuda 900 2012 находится в очереди на публикацию статьи. Анонс: Сегодня чуть ли не под каждый нарождающийся на свет мотоцикл маркетологи стремятся выкроить свою нишу. Тот — дорожный спорт, этот — прогулочный эндуро. А вот к какому классу отнести мотоцикл, в котором всего понемногу? Хороший байк должен обладать надежным двигателем, иметь удобную эргономику и простое управление …
Husqvarna Nuda 900 изредка продающийся в России мотоцикл . Несмотря на то, что хорошие модели мотоциклов отличаются весьма солидной ценой, а сезон их использования относительно короткий, рынок мототехники стремительно развивается. А если верить словам дилеров, то некоторые модели недавно выпущенных мотоциклов в начале сезона расходятся как горячие пирожки, и привезенных в Россию моделей явно не хватает для полного удовлетворения потребительского спроса.
Мотоцикл давно перестал быть альтернативой автомобиля, и забыты те времена, когда эту технику покупали только потому, что не хватало денег на полноценный автомобиль. Сейчас двухколесные транспортные средства во многих случаях можно назвать чудесами техники, и их стоимость может сравниваться с ценой на престижные автомобили.
Многие люди стали покупать мотоциклы для увлечений, так как езда на них или даже коллекционирование стали хорошим развлечением для многих людей. Многие мотоциклы, например Husqvarna Nuda 900 технические характеристики которого позволяют назвать модель престижной маркой, пользуются спросом как у начинающих, так и у опытных мотоциклистов.
Мотоциклы, имеющие объем двигателя 900 куб. см., появились в результате длительного труда изобретателей, стремившихся создать модель, не уступающую по характеристикам другим вариантам мотоцикла. В некоторых случаях эти модели не только не уступают, но и опережают другие мотоциклы, так как имеют минимальный расход топлива и прочие отличные параметры.
Мото с объемом двигателя более 400 кб. см, к которым относится Husqvarna Nuda 900 — это категория мотоциклов просто не может претендовать на звание «мотоцикла для новичка». Напротив это уже серьезная техника, требующая определенного управления мото-техникой с меньшим объемом двигателя. Да, она привлекает больше внимания, она самая красивая, быстрая, интересная и здесь есть огромный выбор моделей. Но с ростом мощности неизбежно вырастает и вес мотоцикла. В этом классе вы вряд ли найдете мотоциклы легче 180 кг, только если это не мотоциклы самых новых моделей.
Chassis[edit | edit source]
It came with a 120/70 ZR 17 front tire and a 180/55 ZR 17 rear tire. Stopping was achieved via 2x 320mm discs 4 piston calipers, Brembo in the front and a Single 240mm disc, Brembo in the rear. The front suspension was a 48mm Sachs Up Side Down forks, rebound and compression damping adjustable, spring preload mechanically adjustable while the rear was equipped with a Cast aluminum dual swingarm, cantilever with Öhlins shock absorber, rebound and compression damping adjustable, spring preload mechanically adjustable, length adjustable 10mm.. The Nuda 900R was fitted with a 13 Liters / 3.4 US gal fuel tank. The bike weighed just 174 kg / 383.6 lbs. The wheelbase was 1495 mm / 58.8 in long.