Rider aids and extra equipment / accessories
The Roadster might be sporty but it remains a fairly basic and crude Harley Sportster so although there’s better quality suspension and brakes don’t expect much else by way of equipment. Apart from ABS there’s no electronic rider aids, there’s only a single dial and there’s no frills or creature comforts.
Being based on the Sportster also means the Roadster’s switchgear, levers, and ‘peanut’ fuel tank are also more chunky, clunky cruiser than sporty café racer, which jars with the styling slightly.
But if the pared-back Roadster doesn’t come with much as standard, being a Harley also means you have access to H-D’s famed and extensive accessory options, whether that be for cosmetic, practical (fly screen anyone?) or performance reasons. Most used Roadsters we’ve seen, for example, come with at least loud Screamin’ Eagle cans…
Боббер
Ещё один важный аспект боббера — и ещё более сложный в понимании — это представления о традициях бренда. Боббер — это мотоцикл, в эстетическом плане опирающийся на прошлое или хотя бы имеющие в дизайне иллюзии к давно ушедшим, старым добрым, каноничным и прочим ламповым временам. Но и это ещё не всё: во времена, когда боббер просто брали и делали из серийного мотоцикла, его строили не замшелые консерваторы, а грамотные творцы, художники болгарки и скульпторы по металлу, которые способны были из двух идентичных стоковых аппаратов сделать два совершенно разных боббера под нужды двух разных владельцев. Итак, каноничный боббер — это ретро-авангардный сильно-облегчённый эндуро-круизёр, в плане дизайна основанный на эстетических традициях послевоенных лет и на манере снимать все детали, которые можно снять для облегчения веса и увеличения скорости.
Заводской боббер
Мир меняется, и сегодня заводской боббер — это эстетично облегчённый круизёр со средним положением подножек и соло-сиденьем. И даже такое определение не совсем универсально, потому что подножки Scout Bobber скорее можно назвать вынесенными вперёд, чем средне расположенными, так что неудивительно, что у каждого бренда свои представления о том, что они называют боббером. И что интересно, каждый вариант находит своих почитателей.
Каждый из трёх брендов по-своему относится к вопросам эстетики, и у каждого из них имеется своё наследие длиной более чем в век: Indian начинается в 1901, Triumph в 1902, а Harley Davidson в 1903 году. Harley — единственный из тройки, который действительно производил мотоциклы всё это время, но вся троица может на совершенно законных основаниях заявлять, что была частью движения бобберостроения.
Перед тем, как мы перейдём к вопросу, какой из брендов сумел сделать наиболее каноничный боббер, давайте вспомним, с чем мы вообще имеем дело:
Engine, Gearbox and Exhaust
The Roadster uses the same, unchanged air-cooled, 1202cc, ohv, pushrod 45-degree V-twin as the rest of the 1200 Sportster family, and which has been around since the late 1980s. That said, it has been successively refined, is now fuel-injected and produces around 66bhp, is certainly the better of the two ‘small block’ Harleys (the other being the 883) and has authentic character by the bucket load.
The five-speed gearbox has a long and slightly clunky throw that can take some getting used to, with a clutch that some might find heavy. But it’s always positive and you always know the bike has shifted. Final drive is by Harley’s usual, largely maintenance-free, belt system while the Roadster also has twin, standard and typically Harley ‘shotgun’ silencers – although most owners fit louder, ‘Screamin’ Eagle’ cans, often before they’ve even walked out the Harley dealer’s door.
First Impressions
At first glance, the new Roadster appears very reminiscent of the 883 Iron, with a taller seat, bobbed fender, and low bars. Upon closer inspection, the blacked out Evolution engine disguises the upgraded 1200 cc power plant, along with longer travel rear shocks, inverted front forks, floating rotors, along with dual disc brakes up front. The Roadster is still rocking the “classic” peanut tank, minuscule headlight, and other run-of-the-mill equipment found on the 883 Iron or 1200 Custom.
While having never ridden, but having sat on several modern 883 Sportsters, sitting astride the Roadster I was immediately impressed with the seating position. At 31 inches, it’s a stark contrast to the 26 inch slammed seat on the 1200 Custom or 883 Superlow. The bars also feel every bit as low as they look from the photos; while not as aggressive as Thruxton or CBR standards, the rider is definitely over the tank on this new v-twin. As mentioned, the grips, levers, and mirrors all appear to be standard Sportster fare, but I admit the lever pull didn’t feel as stiff as other Harleys’ I’ve saddled in the past. With mid-controls combined with taller seat, low bars, and otherwise slender profile, from the cockpit, somewhere beneath years of “low slung” cruiser evolution, I detected a hint of “sport” from the name Sportster starting to shine through.
Despite the overall “feel” of the bike from the show room floor, I was mostly interested in the technological advancements on the Roadster. While I have yet to ascertain the manufacturer of the before mentioned upside-down (USD) forks, I assumed they were an immense improvement over what I’m guessing were otherwise “spongy”, nose-diving, front springs on the traditional Sporty (and most “entry level” cruisers…). Same goes for the brake calipers, emblazoned with the stereotypical bar and shield, I’ve yet to read any details about where the calipers are actually made. I heard the word “Brembo” thrown around on the sales floor referring to the floating rotors, but I am going to consider that hearsay until I see something firm from more “in-the-know” motorcycle media types. After answering a barrage of technical questions about ground clearance (6”), lean angle (~31 deg.), suspension travel (~4+” front, ~3+” rear; not posted on the ), et al, the sales staff successfully talked me into taking this brand new bike for a test ride around a few of the local backroads.
Harley-Davidson Roadster Specifications
Engine & Drivetrain: | |
---|---|
Engine: | Air-cooled, Evolution, Pushrod-operated, overhead valves with hydraulic, self-adjusting lifters; two valves per cylinder |
Bore x Stroke: | 3.5 in. x 3.811 in. (88.9 mm x 96.8 mm) |
Displacement: | 73.4 cu. in. (1,202 cc) |
Compression Ratio: | 10:1 |
Engine Torque (per J1349) North America: | 76 lb-ft @3,750 rpm (103 Nm @3,750 rpm) |
Fuel System: | Electronic Sequential Port Fuel Injection (ESPFI) |
Air Cleaner: | Paper cartridge type |
Lubrication System: | Dry-sump |
Primary Drive: | Chain, 38/57 ratio |
Final Drive: | Belt, 29/68 ratio |
Clutch: | Multi-plate, wet |
Transmission: | 5-speed |
Gear Ratios (overall) U.S.: | 1st: 9.315, 2nd: 6.653, 3rd: 4.948, 4th: 4.102, 5th: 3.517 |
Chassis: | |
Frame: | Mild steel, tubular frame; circular sections; cast junctions |
Swingarm: | Mild steel, rectangular tube section, stamped junctions; MIG welded |
Rake (steering head): | 28.9° |
Fork Angle: | 27.4° |
Trail: | 5.5 in. (140 mm) |
Lean Angle (per J1168) Right/Left: | 30.8°/31.1° |
Front Forks/Travel: | 43 mm inverted/4.5 in. (115 mm) |
Rear Shocks/Travel: | Variable rate spring over 36 mm piston nitrogen gas-charged emulsion style shock with thread style preload adjustment/ 3.2 in. (81 mm) |
Front Brake: | 300 mm Front floating disc, Dual-piston caliper |
Rear Brake: | 260 mm uniform expansion rotor, dual-piston caliper |
Anti-lock Braking System: | Optional |
Wheels: | Black Offset, Split 5-Spoke Cast Aluminum |
Front Wheel: | 19 in. x 3 in. (482.6 mm x 76 mm) |
Rear Wheel: | 18 in. x 4.25 in. (457.2 mm x 108 mm) |
Tires: | Dunlop Harley-Davidson Series, radial blackwall front and rear) |
Front Tire: | 120/70R-19 M/C |
Rear Tire: | 150/70R18 M/C |
Dimensions & Capacities: | |
Length: | 86 in. (2,186 mm) |
Overall Width: | 33.1 in. (841 mm) |
Overall Height: | 42.6 in. (1,082 mm) |
Seat Height: | Laden: 29.5 in. (749 mm), Unladen: 30.9 in. (785 mm) |
Ground Clearance: | 6 in. (152 mm) |
Wheelbase: | 59.3 in. (1,505 mm) |
Fuel Capacity: | 3.3 gal. (12.5 L) (warning light at approximately 0.8 gal.) |
Fuel Economy (EPA urban/highway test): | 48 mpg (4.9 L/100 km) |
Oil Capacity (w/filter): | 2.8 qts. (2.6 L) |
Transmission Capacity: | 1 qt. (.95 L) |
Weight As Shipped: | 549 lbs. (249 kg) |
Weight In Running Order: | 568 lbs. (258 kg) |
Gross Vehicle Weight Rating: | 1,000 lbs. (454 kg) |
Gross Axle Weight Rating: | Front: 335 lbs. (152 kg), Rear: 665 lbs. (302 kg) |
Electric: | |
Battery (per Battery Council International Rating): | Sealed, maintenance-free, 12V, 12 amp/hour, 200 cca |
Charging: | Single-phase, 30-amp system (375W @ 13.5V, 2,000 rpm, 405W max power @ 13.5V) |
Starting: | 1.2 kW electric with solenoid shift starter motor engagement |
Lights (as per country regulation): | |
└Headlamp (Quartz Halogen): | 55-watt low beam, 60-watt high beam |
└Indicator Lamps: | High beam, neutral, low oil pressure, turn signals, engine diagnostics, low fuel warning, low battery, security system7 (if equipped), ABS (if equipped) |
Gauges: | Dual Gauge – 4-inch Digital Speedometer/Analog Tachometer |
Details: | |
Model ID: | XL 1200CX |
Warranty: | 24 months (unlimited mileage) |
Colors: | |
└ 2016: | Vivid Black w/ Charcoal Denim pinstripe, Black Denim w/ red pinstripe, Velocity Red Sunglow w/ red pinstripe, Billet Silver/Vivid Black w/ burgundy pinstripe |
└ 2017: | Vivid Black, Black Denim, Velocity Red Sunglow, Billet Silver/Vivid Black |
└ 2018: | Vivid Black, Corona Yellow Pearl, Sumatra Brown, Electric Blue/Silver Fortune, Industrial Gray Denim/Black Denim |
└ 2019: | Vivid Black, Wicked Red, Billiard White |
└ 2020: | Vivid Black, Black Denim, Stone Washed White Pearl, Performance Orange |
Price: | |
└ 2016: | Vivid Black: $11,199, Color: $11,549, Two-Tone: $11,749 |
└ 2017, 2018: | Vivid Black: $11,299, Color: $11,649, Two-Tone: $11,849 |
└ 2019: | Vivid Black: $11,299, Color: $11,649 |
└ 2020: | Vivid Black: $11,499, Color: $11,849 |
Triumph Bonneville Bobber
Triumph Bonneville Bobber
1200 кубиков, рядная двойка, 75 л.с., 105 Нм
Боббер от Triumph был представлен публике на шумной «гаражной» вечеринке, прошедшей на заводе компании почти год назад, но до начала этого года мотоцикл не поставлялся в дилерские центры. Эту модель выделяет то, что она построена на основе рядной двойки жидкостного охлаждения. Результат — скорее спортивный, чем круизёрный взгляд на идею боббера, подкрепленный более наклонённой посадкой, чем на предыдущих двух моделях.
С точки зрения эстетики Triumph прыгнул выше головы, продемонстрировав уровень исполнения, который ещё 5 лет назад от него было сложно ожидать
Как и Indian, британский боббер имеет десятки нюансов, каждый из которых выдаёт внимание к деталям и художественный подход производителя, а также заботу об удобстве потребителя. Не так давно вышла ещё одна версия — Bonneville Bobber Black — полностью чёрный вариант Bonnie Bobber с двумя передними тормозными дисками и круиз-контролем в стоке
Но в нашем сравнении давайте опираться на стандартный Bonneville Bobber.
Описание и технические характеристики
Roadster — это «гаражный» кастомный стиль с изрядной долей адреналина. Оснащение мотоцикла включает в себя 43-мм перевёрнутую вилку, двухдисковый тормоз, регулируемую заднюю подвеску и приборную панель со спидометром и тахометром. Вы получаете укороченное заднее крыло и боковое крепление номерного знака (только для США), которые особенно хорошо смотрятся вместе с культовым баком этого мотоцикла. Посадка агрессивная, но удобная, благодаря новому двухместному седлу, подножкам и педалям среднего расположения, низкому рулю, 19-дюймовому переднему и 18-дюймовому заднему колесу. Дайте волю 1200-кубовому двигателю Evolution, когда загорится зелёный свет.
Показанные на фотографиях мотоциклы и их спецификации могут отличаться от доступных в вашем регионе. За подробностями обращайтесь в наш дилерский центр.
Harley-Davidson Roadster Competitor
Triumph Motorcycles has ever been one of the traditional foes to the U.S.-based Harley-Davidson Motor Company, and Americans have always had a certain affinity for Trumpets. Even clubs with “Harley-only” in the bylaws will tolerate a Brit or two in the pack, and so I decided to take the H-D Roadster head-to-head against Triumph’s café racer/stoplight bully, the Thruxton 1200.
Triumph Thruxton 1200 / 1200 R
While the Thruxton is arguably as bare as the Roadster, it has a more refined café panache and a certain grace. The Roadster really looks like someone went a little nuts with the grinder and took the fenders down to a nub in the backyard, and while that is not without a certain charm all its own, it leaves the bike lacking a little something visually.
Both rides run air-cooled, twin-cylinder plants with 1200 cc displacement, but naturally the H-D is a 45-degree V-twin while the Trumpet runs a parallel-twin. The British Bulldog comes out on the dyno, with the Thruxton showing 82.6 pound-feet at 4,950 rpm, an edge over the Evolution with 76 pounds of grunt at 3,750.
The Motor Company gets some back at the till. At $11,499 in Vivid Black, it’s over a grand cheaper than the Jet Black Thruxton 1200, but the Triumph comes with ABS as standard equipment, and with that factored in the price difference is marginal. Course, the Triumph colors just aren’t quite as cool.
Read our full review of the Triumph Thruxton 1200 / 1200 R.
Overall rating
4 out of 5 (4/5)
Even the most die-hard Harley-Davidson fan would probably admit that for years the American firm’s Sportsters were anything but sporty.
Latest: 2021 Harley-Davidson Sportster S
But that ends with this version. Called, somewhat confusingly, the Harley-Davidson Roadster, it is inspired partly by the fashion for all things café racer and partly by those original 1950s Sportsters.
Although based on an unchanged Sportster 1200 engine, which is H-D’s familiar, middleweight, air-cooled V-twin cruiser family, a significant chassis makeover with credible performance-orientated suspension, brakes and wheels and more, has turned it into a genuine café racer that’s been a surprising hoot to thrash around twisty roads.
All in all, though still clearly a Harley at heart – the unchanged, ‘rustic’ but willing 1202cc V-twin, lumpy gearchange, fat controls and distinctive, ‘Peanut’ fuel tank leave you in no doubt of that – the Harley-Davidson Roadster is also a credible café-racer.
Or, to the Sportster, what the old Triumph Thruxton was to the British firm’s Bonneville. And that, at prices starting at under £10,000 when new, is no bad recommendation in itself. A Harley Sportster? Yes, there is, at last.
Harley-Davidson XL1200R Sportster Roadster (2016 – on) spec
Original price | £9,695 |
Used price | From £7,200-£9,000 |
Capacity | 1202cc |
Bore x Stroke | 88.9 x 96.8mm |
Engine layout | 45-degree V-twin |
Engine details | Air-cooled, 2v, pushrod |
Power | N/a |
Torque | 76lb-ft (103Nm) @ 3,750rpm |
Top speed | 110mph (est) |
Transmission | 5-speed, belt |
Average fuel consumption | 48mpg |
Tank size | 12.5 litres |
Max range to empty (theoretical) | 132 miles |
Reserve capacity | 20 miles (est) |
Rider aids | ABS only |
Frame | Tubular steel double cradle |
Front suspension | 43mm inverted telescopic forks |
Front suspension adjustment | None |
Rear suspension | Twin shocks |
Rear suspension adjustment | Preload only |
Front brake | 2 x 300mm discs, two-piston calipers, ABS |
Rear brake | 292mm disc, single-piston caliper, ABS |
Front tyre | 120/70 – 19 |
Rear tyre | 150/70 – 18 |
Rake/Trail | 28.9º/140mm |
Dimensions | N/A |
Wheelbase | 1505mm |
Ground clearance | 150mm |
Seat height | 785mm |
Kerb weight | 259kg |
Looking for motorbike insurance? Get a quote for this bike with Bennetts motorcycle insurance
Harley-Davidson Roadster фото
Мы собрали топ 5 фотографий Roadster и сделали фотогалерею высокого качества из них. Это поможет вам оценить внешний вид. Кликните на интересующую вас фотографию, чтобы открыть в высоком разрешении. Нажмите на правую часть картинки, чтобы переключить на следующую.
Двигатель
Количество цилиндров | 2 |
Конфигурация | V-образный |
Рабочий объем | 1202 см³ |
Диаметр цилиндра и ход поршня | 88,9×96,8 мм |
Максимальный крутящий момент | 96 Н•м при 4000 об/мин |
Тип впуска | Инжектор |
Система охлаждения | Воздушная |
Система запуска | Электростартер |
Размеры и масса
Длина | 2185 мм |
Высота по седлу | 785 мм |
Колесная база | 1505 мм |
Дорожный просвет | 150 мм |
Сухая масса | 250 кг |
Снаряженная масса | 259 кг |
Емкость топливного бака | 12.5 л |
Ходовая часть и тормоза
Подвеска | |
Передняя | Перевернутая телескопическая вилка |
Задняя | Маятниковая с двумя амортизаторами |
Тормоза | |
Впереди | Двухдисковый гидравлический с 2-поршневыми суппортами |
Сзади | Дисковый гидравлический с 2-поршневым суппортом |
Шины | |
Впереди | 120/70 R19 M/C |
Сзади | 150/70 R18 M/C |
Диски | |
Впереди | 19X3 |
Сзади | 18X4.25 |
Harley-Davidson Roadster Price
As usual, Harley is fairly proud of its product, and it shows on the sticker. The base model in Vivid Black will set you back $11,499, two bills up from last year. As usual, the King of Paint offers upgrade paint packages for $11,849, but dropped the two-tone in 2019. ABS will run you another $795, and the security option is another $395. California brothers and sisters can expect to see another bill tacked on for your unique emissions requirements.
Model ID: | XL 1200CX |
Warranty: | 24 months (unlimited mileage) |
Colors: | |
└ 2016: | Vivid Black w/ Charcoal Denim pinstripe, Black Denim w/ red pinstripe, Velocity Red Sunglow w/ red pinstripe, Billet Silver/Vivid Black w/ burgundy pinstripe |
└ 2017: | Vivid Black, Black Denim, Velocity Red Sunglow, Billet Silver/Vivid Black |
└ 2018: | Vivid Black, Corona Yellow Pearl, Sumatra Brown, Electric Blue/Silver Fortune, Industrial Gray Denim/Black Denim |
└ 2019: | Vivid Black, Wicked Red, Billiard White |
└ 2020: | Vivid Black, Black Denim, Stone Washed White Pearl, Performance Orange |
Price: | |
└ 2016: | Vivid Black: $11,199, Color: $11,549, Two-Tone: $11,749 |
└ 2017, 2018: | Vivid Black: $11,299, Color: $11,649, Two-Tone: $11,849 |
└ 2019: | Vivid Black: $11,299, Color: $11,649 |
└ 2020: | Vivid Black: $11,499, Color: $11,849 |
Engine
3 out of 5 (3/5)
The familiar 1202cc, air-cooled, pushrod V-twin is completely unchanged from that of its cruiser siblings.
Bumping up the capacity by 30% to 1202cc has had an obvious effect on the power, so the shuddering Milwaukee lump now puts out 66bhp and 73ftlbs of torque – a significant bump up from the 883.
This gives it much more drive out of the corners and when out for a fun ride, you can just leave it in third gear and ride everywhere on a wave of torque. Being honest, that’s the most enjoyable way to ride it.
If you want to get the maximum amount of power out of it, you can rev it until all four of the valves start dancing on top of the cylinder head but all you’ll do is give yourself earache and burn all your fuel without making much more progress. Instead, just sit back, relax and bring on the noise.
Power and Torque
Harley’s lazy V-twins have always been more about grunty torque than big power and as a result the American firm has long been quite coy about publishing bhp figures for its bikes as they don’t compare well with more modern rivals and give a distorted impression of their bikes.
The 1200 has always been the pick of the Sportsters, though, produces a healthy 76lbft of torque, 60-odd horsepower (take our word for it, Harley is compelled to publish its bhps on its German website) and is a reasonable, charismatic if slightly agricultural performer.
The delivery is best described as ‘lazy’. It makes power as low as 2000rpm and pulls cleanly low-down. 70mph is around 3000rpm where the bike is in its lazy sweet spot. Sure if you want to over take then just shift down, but for cruising, it’s spot-on. The throttle feel is ace and the flat torque curve means it’s best in the power range between 3000 and 5000rpm. There’s a redline and rev-limiter at 6000rpm, but why you’d ever want to get it revving that high is beyond us.
Harley-Davidson XL1200R Sportster Roadster (2016 – on) verdict
Harley set out to make the Roadster a true café racer and its sportiest Sportster yet – and it certainly succeeded. It looks good, handles better and yet still has the traditional, solid, Harley underpinnings and experience that set the American brand apart. It’s good in the bends, has enough grunt out of them and the brakes work as they should too. As such it reminds of a kind of Harley version of the old Triumph Thruxton.
The whole experience makes you feel good, digging the Harley vibe, chugging along using the torque of the motor, and taking in the view. It’s one of those bikes that gets better and better, the more you ride it. And it exudes cool too.
Harley-Davidson Roadster — краткий обзор
Harley-Davidson Roadster / Харли-Дэвидсон Родстер
Для нового Harley-Davidson Roadster характерный минималистический подход в дизайне, перекликающийся с легендарными мотоциклами серии Sportster 1957 года. Внешний вид этого байка представляет собой смесь различных стилей в традиционном для Harley-Davidson исполнении с простыми узнаваемыми линиями. Картину довершает укороченная хвостовая часть и высокорасположенный топливный бак с оригинальным дизайном.
Двигатель Harley-Davidson Roadster подстать характеру байка — такой же задорный, но при этом уравновешенный, он демонстрирует топовые в классе характеристики. Лидерские качества «Харлея» нa этом не заканчиваются. Harley-Davidson Roadster оборудован 2-дискoвыми тормозами спереди и 1 дисковым сзади, имеет низкопосаженный руль и сбалансированные настрoйки подвески, способные улучшить удовольствие от управляемости.
Агрессивная посадка райдера обусловлена педалями и подножками среднего расположения, а также кожаным высококачественным 2-ярусным седлом с оптимальной высотой. Классический колодец приборной панели, в котором совмещен консерваторский подход к технологиям — дань традиционному стилю Harley-Davidson. Для контроля бортовой информации имеется все самое необходимое — аналоговый тахометр, счетчик километров, спидометр и несколько индикаторов.
Harley-Davidson Roadster Chassis
- Beefy inverted forks
- Agile handling
- Optional ABS
- Screw-type preload adjustment
The factory pulled the steering head in a bit for 28.9 degrees of rake and 5.5 inches of trail, geometry it claims is optimized for agility in keeping with the race-tastic bent of the Roadster. A set of 43 mm, usd forks with tri-rate springs supports the front on 4.5 inches of travel, and a set of gas shocks with tri-rate, coil-over springs and a screw-type preload adjustment on 3.2 inches of travel.
I like inverted forks for their stability and torsion resistance, and these make the Roadster look like serious business, definitely my favorite of the new-from-2016 features. The 19-inch front, and 18-inch rear tires push the seat up to 30.9 inches high, leaving us with 6 inches of ground clearance and the potential for over 30 degrees of lean. All of this gives us more suspension travel and lean angle than you would normally expect from a Sportster model.
Twin-pot calipers bind the overkill-sized, 300 mm front brake discs, with a third dual-piston binder in back. You can add the ABS option for a few dollars more, or go old-school with the unaugmented brake system. I would point out that dual 300’s are much more than is called for on a 568-pound machine, but the dual-piston-and-anvil calipers act as the limiting factor to avoid overbraking, I suppose. A 120/70R19 front and 150/70R18 rear hoop rounds out the rolling chassis with a decidedly street-racy tread profile.
Frame: | Mild steel, tubular frame; circular sections; cast junctions |
---|---|
Swingarm: | Mild steel, rectangular tube section, stamped junctions; MIG welded |
Rake (steering head): | 28.9° |
Fork Angle: | 27.4° |
Trail: | 5.5 in. (140 mm) |
Lean Angle (per J1168) Right/Left: | 30.8°/31.1° |
Front Forks/Travel: | 43 mm inverted/4.5 in. (115 mm) |
Rear Shocks/Travel: | Variable rate spring over 36 mm piston nitrogen gas-charged emulsion style shock with thread style preload adjustment/ 3.2 in. (81 mm) |
Front Brake: | 300 mm Front floating disc, Dual-piston caliper |
Rear Brake: | 260 mm uniform expansion rotor, dual-piston caliper |
Anti-lock Braking System: | Optional |
Wheels: | Black Offset, Split 5-Spoke Cast Aluminum |
Front Wheel: | 19 in. x 3 in. (482.6 mm x 76 mm) |
Rear Wheel: | 18 in. x 4.25 in. (457.2 mm x 108 mm) |
Tires: | Dunlop Harley-Davidson Series, radial blackwall front and rear) |
Front Tire: | 120/70R-19 M/C |
Rear Tire: | 150/70R18 M/C |
Что касается поворотов
Те самые вражеские подножки, которые так мешаются при оперировании ногами по асфальту, в поворотах тоже постоянно напоминают о себе. Стоит чуть быстрее заехать в поворот, как мотоцикл ложится на якорь подножки и с душераздирающим скрежетом чертит по асфальту кривую. Зеваки оборачиваются в надежде увидеть «кровь, кишки и расчлененку», дети начинают плакать, бабки крестятся, женщины падают в обморок. Особенно та, что сидит позади тебя. Словом, навести шороху (или скрежета) этот аппарат может еще как!
Вот здесь нужно стараться, чтобы выражение лица было особенно невозмутимым, ведь это такое наслаждение – обломать зевак, не устроив аварию. Тогда их возбужденное «ой, что будет» переходит в «ох напугал, черт». А не из этого ли питают жизненную силу все плохие парни?
Ведь именно за тем мы и садимся на байк: чтобы отгородиться от мира невидимой стеной, уединиться в своей бесконечной вселенной, которая помещается между рулем и сиденьем мотоцикла, и жить в ней только для себя. Ну и, конечно, я не мог не радоваться, что у меня на «морде ящиком» произрастает борода с усами. Потому что наблюдая весь этот спектакль, хочется усмехаться в усы. А без усов это делать довольно сложно.
Пожалуй, единственное замечание к Roadster — расположение подножек. Сам производитель именует их позиционирование middle control, что означает, что подножки установлены почти посередине мотоцикла. На практике они мешают, когда спускаешь ноги при остановках на светофорах и когда перекатываешь XL1200CX руками (например, паркуя аппарат в гараже). А еще формируют не самую, на мой вкус, удобную посадку за рулем. В этом смысле вынесенные вперед подножки, как у популярного Sportster Forty-Eight, предпочтительнее.
В целом же у американского производителя получился очень… европейский мотоцикл! Что и понятно: аппараты серии Sportster всегда пользовались повышенным спросом в Старом Свете — как наиболее доступные и удобные для городской эксплуатации машины Harley-Davidson, обладающие при этом уникальным характером и не лишенные той самой «легендарной легендарности», которую ценят многочисленные поклонники «Харли». И XL1200CX Roadster — бесспорно, один из лучших представителей своего семейства
Equipment
3 out of 5 (3/5)
The familiar, cruiser-style chunky switch-gear and, particularly, control levers and footpegs are basically unchanged from the existing Sportster 1200 models. While for me, the humpbacked, ‘Peanut’ fuel tank, which was originally specifically designed to meet a cruiser aesthetic, jars with the overall look, too.
The bars are one-piece, tubular steel turned-down ‘ace’ bars of the type familiar (although the Harley’s are wider) from Triumph’s old Thruxton 900.
To continue the café racer theme, footpegs are more rear-ward (although hardly rearset), there’s a new, beautifully made race-style seat, chopped down mudguards, a neat, multi-function single tacho dial which incorporates a digital speedo and three different paint options (gloss black, satin black, metallic red or two-tone silver/black).