Buell
Уже писали про Buell Firebolt XB12R 2009. Я решил описать более широко и полнее. Как и у всех спортивных мотоциклов, посадка лежачая, которая позволяет гонщику полностью наслаждаться управляющими преимуществами Buell Trilogy of Technology: жесткое шасси, централизация массы, и низкий центр тяжести. XB12R Firebolt 2009 обладает прекрасной управляемостью и слабоватым крутящим моментом двухцилиндрового двигателя с расположением цилиндров под углом 45 градусов. Buell Firebolt XB12R 2009 развился до одного из самых универсальных спортбайков. Firebolt отличается точным управлением, обеспеченным 132-сантиметровой колесной базой, наклоном с 21 градус и 8,4-сантиметровым следом. Имея двигатель V-twin объемом 1203 см3 с воздушным охлаждением, Firebolt обладает как характером, так и высокой производительностью. Пиковая мощность — 103 л.с. при 6800 об/мин, 85% мощности достигаются при 2500 об/мин, что весьма неплохо. Firebolt имеет улучшенный передний тормоз от Buell ZTL2 с 8-ю поршнями. Ремень Hibrex основанная на ремне с Buell 1125R, усилен и увеличена долговечность, весит на 2 кг меньше чем цепная передача. Firebolt XB12R может стать серьезным конкурентом для Honda CBR1000RR, Yamaha R1, Suzuki GSX-R1000 и Kawasaki ZX-10R, BMW S1000RR, Aprilia RSV4, Ducati1198, 1098R и 848. Цена мотоцикла Buell Firebolt XB12R 2009 всего 9 995$.Техническая характеристика:
Двигатель: Thunderstorm air/oil/fan-cooled, четырехтактный, 45 ° V-twin Клапаны: OHV, два клапана на цилиндр, саморегулирующиеся Отверстие x Ход поршня: 88.90 мм x 96.82 мм Объем: 1203 см3 Степень сжатия: 10.0:1 Вращающий момент: 113.9 нм при 6000 об/мин Мощность: 103 л.с. при 6800 об/мин Масляный резервуар: 2.4 L Главная передача: ремень 14 мм Veyance Hibrex с технологией Flexten Plus технология, 2.407:1 (65/27) Муфта: многодисковая Коробка скоростей: 5 ступеней Передаточные отношения: • 1-ый — 2.648 • 2-ой — 1.892 • 3-ий — 1.407 • 4-ый — 1.166 • 5-ый — 1.000 Структура: алюминиевая Передние вилки: 43-миллиметровый Showa перевернутые вилки с приспосабливаемыми к демпфированию сжатия, демпфированию восстановления и предварительной нагрузке пружины Задний амортизатор: спираль Showa с приспосабливаемой к демпфированию сжатия, демпфированию восстановления и предварительной нагрузке пружиной Передние колесо: ZTL , 88.9 мм x 431.8 мм
Задние колесо: 139.7 мм x 431.8 мм
Передний тормоз: 375 мм ZTL2 , роторный с 8-ю. поршнями Задний тормоз: 240 мм, роторный, один поршень Ход Подвески: • Передние колесо — 120 мм • Задние колесо — 129 мм Габаритная длина: 1935 мм Габаритная ширина: 715 мм Высота по сидению: 775 мм Клиренс: 110 мм Наклон: 21.0 ° След: 83 мм Колесная база: 1320 мм Шины (Pirelli Diablo Corsa III): • Спереди — 120/70 ZR-17 • Сзади — 180/55 ZR-17 Бензобак: 14.5 л Расход топлива 3.6 л/100 км Вес: 179 кг
Buell XB12R Firebolt Value
In the UK prices for a Buell XB12R tend to be in the region of £5,000-£7,000.
eBay UK
Buell Firebolts For Sale
Click to see all the current Buell Firebolt motorcycles listed on eBay UK
(opens in a new window)
View All Now
I may earn a commission if you make a purchase, at no additional cost to you.
There are some exceptions where you may be able to pick up an example a bit cheaper.
This 2006 model has upwards of 30,000 miles on the clock and could do with some tidying up as rust has gotten the best of the exhaust system.
However, for £3,795 it is a good buy and providing you can do the basics when it comes to maintenance you would have yourself a head turning sportsbike.
This 2003 example has done just 3,427 miles and is immaculate with some upgraded carbon fibre components, it is priced at £6,995.
In North America the price is around $4,000 for a good condition Firebolt.
One great example is on Cycle Trader with an asking price of $4,390, the bike has only covered 1,800 miles so is virtually brand new.
Another on Motohunt is advertised at $4,200 and is in a striking yellow paint scheme with sub-10,000 miles on it.
The bikes are easy to work on and are of a very basic build nature, self-servicing shouldn’t be an issue for most riders.
You may struggle to track down some original parts but there is a healthy aftermarket supply of parts that are up to the job.
Reliability with the XB range wasn’t really an issue and still isn’t today with current owners, it is rumoured that HD had a bigger input with the XB range to make quality long-lasting motorcycles.
Buell XB12R Firebolt Specifications
Engine and Transmission Spec’s
- Engine – 45 degree V-twin, air cooled four-stroke, pushrod actuated overhead valve, hydraulic self-adjusting lifters, 2 valves per cylinder
- 1203cc
- Bore x Stroke – 88.9 x 96.8mm
- Compression Ratio – 10.0:1
- Air-Cooled
- Exhaust – 2 into 1 Buell interactive exhaust system
- Induction – 49mm DDFI II fuel injection
- Max Power – 103 peak horsepower at 6,800 rpm
- Max Torque – 114Nm at 6,000 rpm
- Transmission – 5 Speed
- Final Drive – Belt
Buell Firebolt by the Numbers
- Frame – Aluminium frame with Uniplanar powertrain vibration isolation system
- Rake – 21 degree
- Trail – 83mm
- Front Suspension – Showa 41mm inverted forks
- Rear Shock – Showa coil-over monoshock
- Front Brake – ZTL type brake, 6 piston caliper, 375mm single-sided, stainless steel, floating rotor
- Rear Brakes – Single 240mm disc, 1 piston floating caliper
- Length – 1924mm
- Width – 768mm
- Height – 1092mm
- Wheelbase – 1320mm
- Ground Clearance – 127mm
- Seat Height – 775mm
- Dry Weight – 179kg
- Fuel Capacity – 14 litres
Verdict
Buell are confirmed to be back in business as of 2021 under new ownership of EBR (Erik Buell Racing), a full varying line-up of cruisers, tourers, dirt and adventure bikes are expected to be produced over the coming years.
I think there is a gap in the market for Buell motorcycles and the Firebolt XB12R is a solid example of an alternative kind of street motorcycle; with a good amount of power coming out of a very traditional V-twin Harley engine.
It will never be as smooth as Japanese inline fours but that isn’t what it is all about.
Buell produced a sportsbike using a traditional powertrain for cruisers, the latest Harley line-up and rumors suggest that they themselves are moving into a direction to see what they can do beyond the Harley cruiser, one look at the Pan-America proves this.
The Buell Firebolt XB12R was the American made sportsbike that the world had been asking for, for a really long time and actually it was a pretty good one.