2020 HARLEY-DAVIDSON STREET BOB Brakes
Even with just a single disc and four pot HD branded caliper upfront, and a single disc to the rear, braking is reassuringly firm. The feet first riding position and high rear brake pedal makes trail braking a little more challenging than on most ‘conventional bikes’, but the front brake alone is always sufficient to bring the bike to a controlled stop. As you would expect, the bike is equipped with ABS as standard. While I didn’t experience front ABS, the rear was a little more keen to engage. Once provoked, the action is slower than expected with a definite pulse rather than a buzz of some smaller systems, but no less reassuring. Brake and clutch levers are quite big and bulky, but this is in keeping with the style of the bike. However, a lack of any reach adjustment may make the smooth action more difficult if you are small of hand.
2020 HARLEY-DAVIDSON STREET BOB verdict
In these times of full disclosure, I think its only right that I declare that this was my first time on Milwaukee metal, but I can hand-on-heart say that won’t be my last. Maybe, like the majority of the population, my expectations were low from the constant barrage of clichéd reactions to the brand, but I was very pleasantly surprised by the bike. Talk of vibration has (in my opinion) been massively over exaggerated – yes there is some, with two half-kilo pistons thumping up and down four times a second, you have to deal with the forces that these produce – but this all adds to the haptic experience of the bike. Not only do you see and hear the bike, you feel it… in your hands, your feet and ultimately in your soul.
Competitor
Pondering my competitor for the Street Bob, a candidate very quickly floated to the top as I considered the overall design features. I picked the High-Ball->ke1801 for my head-to-head as a bike that will appeal to a similar crowd.
The two share many common features – black-out paint schemes, solo seat, apes and laced wheels – so much so that they look like brothers from another mother. Even the big, V-twin engines toe the same line, so the main visual differences lie in the Nessy flow on the Victory, which seems more subtle than other models, versus the attractive, but typical, design of the Harley. It all comes down to taste.
Likewise, the engines are more or less a wash. The High-Ball comes with Victory’s Freedom 106/6 V-Twin that displaces 1,731 cc and cranks out 106 pound-feet of torque, and the Street Bob runs on the Twin-Cam 103 at 1,690 cc and 98.8 pound-feet. Since both are air-cooled, you can’t even use the radiator for a yea-or-nay item.
There’s not much to choose between the stickers, either. You can get the High-Ball in any color you want, as long as you want black, for $13,349. A Vivid-Black Street Bob will set you back $13,849, or you can opt for some of Harley’s alternative colors for a few hundred more.
At the end of the day, it all comes down to preferences; either the fairly old-school Harley, or the progressive yet still old-school-ish Victory. Decisions, decisions.
Боббер
Ещё один важный аспект боббера — и ещё более сложный в понимании — это представления о традициях бренда. Боббер — это мотоцикл, в эстетическом плане опирающийся на прошлое или хотя бы имеющие в дизайне иллюзии к давно ушедшим, старым добрым, каноничным и прочим ламповым временам. Но и это ещё не всё: во времена, когда боббер просто брали и делали из серийного мотоцикла, его строили не замшелые консерваторы, а грамотные творцы, художники болгарки и скульпторы по металлу, которые способны были из двух идентичных стоковых аппаратов сделать два совершенно разных боббера под нужды двух разных владельцев. Итак, каноничный боббер — это ретро-авангардный сильно-облегчённый эндуро-круизёр, в плане дизайна основанный на эстетических традициях послевоенных лет и на манере снимать все детали, которые можно снять для облегчения веса и увеличения скорости.
Заводской боббер
Мир меняется, и сегодня заводской боббер — это эстетично облегчённый круизёр со средним положением подножек и соло-сиденьем. И даже такое определение не совсем универсально, потому что подножки Scout Bobber скорее можно назвать вынесенными вперёд, чем средне расположенными, так что неудивительно, что у каждого бренда свои представления о том, что они называют боббером. И что интересно, каждый вариант находит своих почитателей.
Каждый из трёх брендов по-своему относится к вопросам эстетики, и у каждого из них имеется своё наследие длиной более чем в век: Indian начинается в 1901, Triumph в 1902, а Harley Davidson в 1903 году. Harley — единственный из тройки, который действительно производил мотоциклы всё это время, но вся троица может на совершенно законных основаниях заявлять, что была частью движения бобберостроения.
Перед тем, как мы перейдём к вопросу, какой из брендов сумел сделать наиболее каноничный боббер, давайте вспомним, с чем мы вообще имеем дело:
Design
Drag bars were part of the early bobber style. Mini-apes came in a bit later when the chopper->ke2288 customizations->ke296 were popular. The Street Bob carries that post-war retro look with mini ape-hangers kept neat by running the wires inside the pipes. This gives a clean look and keeps things simple for customization.
Even with rubber-insulated handlebars to reduce vibration, there’s still some in the bars when standing still, but that disappears while underway. Shifting is smooth and handling is quite nimble. The Street Bob feels like a lightweight bike and it’s responsive with plenty of grunt in the low-to-mid range so you don’t have to do a lot of downshifting.
Retro-style bullet taillights do triple duty as brake lights, running lights, and turn signals, freeing the rear end from sporting a big taillight can and the Christmas tree of other lights on the backend.
The Street Bob’s “Dark Custom” DNA is evident in the textured blacked-out, tank-mounted console. Instrumentation is basic and includes LED indicator lights, electronic speedometer and tach as well as engine diagnostics, a clock, trip-meter and gear/rpm indicator. The black-out console saves you from the laser eye blast of reflected sun off shiny chrome.
As part of the standard-equipment package for 2017, the folks at the factory include a battery tender harness for those of you that have to put your bike into storage a few months out of the year.
Какие еще отличия?
Теперь, когда вы услышали основное происхождение Low Rider и Street Bob, вы, вероятно, согласитесь, что они ни на что не похожи. Что ж, если вы не знаете, как зародился ни один из байков, они, вероятно, все еще не могут отличаться друг от друга, если они все равно могут. Сказав это, будет легче понять, что большая часть различий заключается в дизайне велосипедов. Low Rider, например, будет иметь тенденцию предлагать еще несколько вариантов отделки и украшений, таких как хром, выдающиеся зеркала или другие уникальные аксессуары. Но с Боб-стрит меньше значит больше. Цель мотоцикла заключалась в том, чтобы все было как можно проще, и это было видно. Low Rider также имел сдержанный характер. Поэтому пилот сидел низко, а это означало, что руль должен быть доступен, что привело к использованию тянущего руля; Руль Street Bob имеет более «нормальное» положение. В конце концов, Low Rider стал более гладким и крутым байком с определенным характером, в то время как Street Bob был разработан для удовольствия от езды.
Итак, если различия настолько очевидны, от их истории до их появления, к чему такая путаница? Что ж, у этих двух мотоциклов есть некоторое сходство, и они, кажется, отвлекают внимание обычного Джо. Именно поэтому лучше всего просто разбить вещи и устранить пробел в знаниях, обучая людей
Боббер
Ещё один важный аспект боббера — и ещё более сложный в понимании — это представления о традициях бренда. Боббер — это мотоцикл, в эстетическом плане опирающийся на прошлое или хотя бы имеющие в дизайне иллюзии к давно ушедшим, старым добрым, каноничным и прочим ламповым временам. Но и это ещё не всё: во времена, когда боббер просто брали и делали из серийного мотоцикла, его строили не замшелые консерваторы, а грамотные творцы, художники болгарки и скульпторы по металлу, которые способны были из двух идентичных стоковых аппаратов сделать два совершенно разных боббера под нужды двух разных владельцев. Итак, каноничный боббер — это ретро-авангардный сильно-облегчённый эндуро-круизёр, в плане дизайна основанный на эстетических традициях послевоенных лет и на манере снимать все детали, которые можно снять для облегчения веса и увеличения скорости.
Заводской боббер
Мир меняется, и сегодня заводской боббер — это эстетично облегчённый круизёр со средним положением подножек и соло-сиденьем. И даже такое определение не совсем универсально, потому что подножки Scout Bobber скорее можно назвать вынесенными вперёд, чем средне расположенными, так что неудивительно, что у каждого бренда свои представления о том, что они называют боббером. И что интересно, каждый вариант находит своих почитателей.
Каждый из трёх брендов по-своему относится к вопросам эстетики, и у каждого из них имеется своё наследие длиной более чем в век: Indian начинается в 1901, Triumph в 1902, а Harley Davidson в 1903 году. Harley — единственный из тройки, который действительно производил мотоциклы всё это время, но вся троица может на совершенно законных основаниях заявлять, что была частью движения бобберостроения.
Перед тем, как мы перейдём к вопросу, какой из брендов сумел сделать наиболее каноничный боббер, давайте вспомним, с чем мы вообще имеем дело:
Triumph Bonneville Bobber
Triumph Bonneville Bobber
1200 кубиков, рядная двойка, 75 л.с., 105 Нм
Боббер от Triumph был представлен публике на шумной «гаражной» вечеринке, прошедшей на заводе компании почти год назад, но до начала этого года мотоцикл не поставлялся в дилерские центры. Эту модель выделяет то, что она построена на основе рядной двойки жидкостного охлаждения. Результат — скорее спортивный, чем круизёрный взгляд на идею боббера, подкрепленный более наклонённой посадкой, чем на предыдущих двух моделях.
С точки зрения эстетики Triumph прыгнул выше головы, продемонстрировав уровень исполнения, который ещё 5 лет назад от него было сложно ожидать
Как и Indian, британский боббер имеет десятки нюансов, каждый из которых выдаёт внимание к деталям и художественный подход производителя, а также заботу об удобстве потребителя. Не так давно вышла ещё одна версия — Bonneville Bobber Black — полностью чёрный вариант Bonnie Bobber с двумя передними тормозными дисками и круиз-контролем в стоке. Но в нашем сравнении давайте опираться на стандартный Bonneville Bobber
Но в нашем сравнении давайте опираться на стандартный Bonneville Bobber.
Indian Scout Bobber
1133 кубика, V-twin, 100 л.с., 97 Нм
Объявленный летом 2021, Scout Bobber построен на том же шасси и движке, что и обычный Scout, впервые показанный в 2014 году. Отличия заключаются как в другой модели резины, так и в посадке, при этом именно на Bobber движок этой модели раскрывается максимально. Как гласит один из обзоров,
Слова оказались пророческими: боббер — это в чём-то и нейкед, и турэндуро, и спортбайк, и круизёр одновременно.
The Dyna Street Bobs Offer Great Handling And Are Beginner Friendly
via: Pinterest
Dyna Street Bob is pure magic. Despite being the least expensive than the other models, the Dyna Street Bob is more agile. Its engine is more responsive. Although its low grunt might not work for everybody, if that doesn’t put you off, the bike is delightful. Reviews straight from the horse’s mouth agree with us, as per Cycle Insider. Moving on, the chassis is lightweight which aids in handling. The seat is pretty low so the rider will have good control. High handlebars and the riding position deliver an easy steering experience. However, in all fairness, its brakes can be a little difficult to manage for a beginner as they tend to be a little stiff. But then the motorcycle is comparatively pretty heavy too so that makes sense.
Handling, suspension, chassis and weight
Handling is a subjective matter – a 300 kg cruiser on high profile tyres is never going to out-corner a midweight sports bike, but so long as you have set your expectations correctly, the Street Bob doesn’t disappoint. With a narrow front tyre, the steering is light and precise – a welcome change after the heavy front end of the Fat Bob – and will despatch 60kph sweeping mountain passes with ease and precision. On the highway, the bike remains stable at speed allowing some serious distances to be covered (between fills of course).
The bike carries its weight very well, considering it comes in at more than 4-times the weight of an average 80kg rider, and even lifting the mass off the sidestand, the bike never feels unmanageable. A seat height of 680mm means that even the shortest of riders can flat foot with ease, adding to the confidence boosting nature of the bike. If you’ve been put off trying a Harley due to the weight, then I would thoroughly recommend a trip to your local dealer to have a go – you will be surprised at how easy they are to ride.
Suspension is managed by traditional right-way-up forks up front (non adjustable) and a horizontally mounted mono-shock to the rear with remote pre-load adjuster. On the road, I found the ride comfortable without being wallowy, with good, confidence-inspiring feeling on the tighter bends and less favourable conditions. On the faster roads, the handling can feel a little light at higher speeds, but I suspect that a combination of polished roads and cooler conditions contributed to this, more than any inherent characteristic of the bike.
Harley-Davidson Street Bob Specifications
Engine & Drivetrain: | |
---|---|
Engine: | Milwaukee-Eight 107 |
Bore x Stroke: | 3.937 in. x 4.374 in. |
Displacement: | 107 cu in (1746 cc) |
Engine Torque: | 110 ft-lb @ 3,000 rpm |
Compression Ratio: | 10.0:1 |
Fuel System: | Electronic Sequential Port Fuel Injection (ESPFI) |
Exhaust: | 2-into-2 offset shotgun; catalyst in muffler |
Primary Drive: | Chain, 34/46 ratio |
Final Drive: | Belt, 32/66 ratio |
Clutch: | Mechanical, 10 plate wet, assist & conventional |
Transmission: | 6-speed Cruise Drive |
Gear Ratios (overall): | 1st: 9.311, 2nd: 6.454, 3rd: 4.793, 4th: 3.882, 5th: 3.307, 6th: 2.79 |
Chassis: | |
Frame: | Mild steel, tubular frame; rectangular section backbone; stamped, cast, and forged junctions; MIG welded; aluminum forged fender supports |
Swingarm: | Mild steel, tubular sections, stamped x-member, forged axle junctions; MIG welded; removable belt spacer |
Front Suspension/Travel: | Showa Dual Bending Valve 49 mm telescopic with aluminum fork triple clamps; dual rate spring; gaiter covers/ 5.1 in. (130 mm) |
Rear Suspension/Travel: | Hidden, free piston, coil-over monoshock; 43 mm stroke; cam-style preload adjustment/ 3.4 in. (86 mm) |
Rake (steering head): | 30° |
Fork Angle: | 30° |
Trail: | 6.2 in. |
Lean Angle, Right/Left: | 28.5°/28.5° |
Tire, Front: | Dunlop Harley-Davidson Series, bias blackwall D401F 100/90B19,57H,BW |
Tire, Rear: | Dunlop Harley-Davidson Series, bias blackwall D401T 150/80B16,77H,BW |
Wheels, Front/Rear: | Gloss Black, Steel Laced |
Brakes, Front: | 300 mm solid uniform expansion rotor, 4-piston fixed caliper |
Brakes, Rear: | 292 mm solid uniform expansion rotor, 2-piston floating caliper |
ABS: | Optional |
Dimensions & Capacities: | |
Length: | 91.3 in. |
Overall Width: | 34.1 in. |
Overall Height: | 45.7 in. |
Wheelbase: | 64.2 in. |
Seat Height, Laden: | 25.8 in. |
Seat Height, Unladen: | 26.8 in. |
Ground Clearance: | 4.9 in. |
Fuel Capacity: | 3.5 gal. |
Fuel Economy: Estimated City/Hwy: | 47 mpg |
Oil Capacity (w/filter): | 5 qt. |
Dry Weight: | 630 lb. |
Curb Weight: | 653 lb. |
GVWR: | 1,160 lb. |
GAWR, Front/Rear: | 450 lb./730 lb. |
Top Speed: | 125 mph (governed) |
Electric: | |
Lights (as per country regulation), Indicator Lamps: | High beam, turn signals, neutral, low oil pressure, engine diagnostics, ABS (optional), security, low battery voltage, low fuel |
Gauges: | 2.14″ Viewable area, LCD Display with Digital Indicators: Speedometer, Odometer, Gear Indicator, Tachometer and Fuel Level, Dual Row of Indicators below riser clamp “dog bone” outline |
Details: | |
Model: | FXBB |
Warranty: | 24 months, unlimited mileage |
Colors: | |
└ 2018: | Vivid Black, Olive Gold, Red Iron Denim, Wicked Red/Twisted Cherry, Industrial Gray Denim/Black Denim |
└ 2019: | Vivid Black, Wicked Red Denim, Industrial Gray Denim, Billiard Blue, Rugged Gold Denim, Wicked Red/Twisted Cherry |
└ 2020: | Vivid Black, Barracuda Silver Denim, River Rock Gray, Spruce, Billiard Red/Vivid Black |
Pricing: | |
└ 2018: | Vivid Black: $14,499, Color: $14,899, Two-Tone: $15,249 |
└ 2019: | Vivid Black: $14,549, Color: $14,949, Two-Tone: $15,299 |
└ 2020: | Vivid Black: $14,599, Color: $14,999, Two-Tone: $15,349 |
Triumph Bonneville Bobber
Triumph Bonneville Bobber
1200 кубиков, рядная двойка, 75 л.с., 105 Нм
Боббер от Triumph был представлен публике на шумной «гаражной» вечеринке, прошедшей на заводе компании почти год назад, но до начала этого года мотоцикл не поставлялся в дилерские центры. Эту модель выделяет то, что она построена на основе рядной двойки жидкостного охлаждения. Результат — скорее спортивный, чем круизёрный взгляд на идею боббера, подкрепленный более наклонённой посадкой, чем на предыдущих двух моделях.
С точки зрения эстетики Triumph прыгнул выше головы, продемонстрировав уровень исполнения, который ещё 5 лет назад от него было сложно ожидать
Как и Indian, британский боббер имеет десятки нюансов, каждый из которых выдаёт внимание к деталям и художественный подход производителя, а также заботу об удобстве потребителя. Не так давно вышла ещё одна версия — Bonneville Bobber Black — полностью чёрный вариант Bonnie Bobber с двумя передними тормозными дисками и круиз-контролем в стоке
Но в нашем сравнении давайте опираться на стандартный Bonneville Bobber.
Цена Harley Davidson Softail Fat Bob 107 по объявлениям о продаже
Максимальная цена Harley Davidson Softail Fat Bob 107 среди найденых объявлений 2 850 000 руб.*
Средняя цена Harley Davidson Softail Fat Bob 107 среди найденых объявлений 1 337 000руб.*
Минимальная цена Harley Davidson Softail Fat Bob 107 среди найденых объявлений 1 000руб.*
Harley-DavidsonSoftail Fat Boy 107 (flfb), 2020 в Новосибирске 20.11.2020 2 086 000 руб.
Harley-Davidson Softail Fat Bob 107 (2020) в Владимире 20.11.2020 1 895 000 руб.
Harley-DavidsonSoftail Fat Boy 107 (flfb), 2020 в Оренбурге 20.11.2020 950 000 руб.
Harley-Davidson Softail Fat Boy107 (flfb) в Самаре 04.11.2020 1 834 000 руб.
Harley-Davidson Softail Fat Boy 107 (flfb) в Самаре 27.10.2020 1 764 000 руб.
Harley-Davidson Softail Fat Bob 107 2018 в Казани 21.10.2020 1 250 000 руб.
Harley-Davidson, Softail, Fat Bob 107, (2020) в Новосибирске 20.09.2020 850 000 руб.
Harley-DavidsonSoftail Fat Boy 107 (flfb), 2020 в Великом Новгороде 22.01.2020 2 850 000 руб.
Harley-Davidson Softail Fat Bob 107 (2020) в Великом Новгороде 22.01.2020 1 340 000 руб.
Harley-DavidsonSoftail Fat Boy 107 (flfb), 2020 в Саратове 22.01.2020 2 850 000 руб.
Harley-Davidson Softail Fat Bob 107 (2020) в Саратове 22.01.2020 1 340 000 руб.
Harley-DavidsonSoftail Fat Boy 107 (flfb), 2020 в Владимире 22.01.2020 2 850 000 руб.
Harley-Davidson Softail Fat Bob 107 (2020) в Оренбурге 22.01.2020 1 340 000 руб.
Harley-Davidson Softail Fat Bob 107 (2020) в Воронеже 22.01.2020 1 340 000 руб.
Harley-DavidsonSoftail Fat Boy 107 (flfb), 2020 в Воронеже 22.01.2020 2 850 000 руб.
Harley-DavidsonSoftail Fat Boy 107 (flfb), 2020 в Калуге 06.01.2020 1 834 000 руб.
Harley-Davidson Softail Fat Bob 107 (2020) в Калуге 06.01.2020 1 340 000 руб.
Harley-Davidson Softail Fat Bob 107 (2020) в Новосибирске 05.01.2020 1 340 000 руб.
Harley-Davidson Softail, Fat Boy 107(Flfbs) 2019 в Новосибирске 27.06.2019 1 763 000 руб.
Softail, Fat Bob 107 Harley-Davidson (2019) в Казани 06.06.2019 1 355 000 руб.
Fat Boy 107 (flfbs) Harley-Davidson Softail 2019 в Казани 06.06.2019 Не указано
Harley-Davidson, Softail, Fat Bob 107 (Fxfbs) 2019 в Новосибирске 30.05.2019 1 440 000 руб.
Harley-Davidson, Fat Boy 107, Softail, 2019 в Новосибирске 24.05.2019 1 791 000 руб.
Привыкнуть к хорошему
На мой взгляд, Street Bob – идеальное сочетание престижа и комфорта городского мотоцикла, причем очень мощного, поскольку двигатель объемом почти в 1600 кубов при 124 ньютонах – это серьезно. И все это на 300 кг «живого веса»! Как результат, при старте со светофора я почти всегда первый, даже несмотря на быстрые и очень дорогие авто на стоп-линии. Но подчас хочется поступить ровно наоборот – стартовать неторопливо и со снисходительной улыбкой пропустить всех спешащих. Ведь на следующем светофоре мы с ними все равно встретимся, далеко не уедут… Кстати, ABS при таком силовом агрегате – весьма важный бонус даже для тех, кто не является сторонником агрессивной езды и передвигается в основном по городу. Увы, на дорогах всякое бывает.
Конечно же, любой Harley-Davidson – это классический дизайн и современные передовые технологии (хотя для адептов стиля есть опция – машина без ABS, как говорится, любой каприз за ваши деньги). Поэтому уместно будет упомянуть тормозную группу – задний тормоз «стопперит» намертво, передний же традиционно слабее, но это вопрос навыка. Тем более что к надежности никаких вопросов нет. Возможно, это наследство от классики, ведь настоящий боббер – облегченный до предела мотоцикл – вообще не должен оснащаться передним тормозом. Напомню, что прародителями таких аппаратов были спортивные мотоциклы с классической посадкой – без переднего крыла и с обрезанным задним, чтобы под него грязь на соревнованиях не забивалась, поскольку до повсеместного появления асфальта состязания проводились на грунтовках. Однако удобство эксплуатации и приемлемая цена вывели эти машины на улицы городов Америки еще в первой трети прошлого столетия.
Впрочем, мы живем почти век спустя, и не использовать наработки современной инженерии просто глупо. Поэтому в данном случае имеем новый образец культового мотоцикла с приставкой «Street», оснащенный множеством достижений технического прогресса. По сути, это адаптированный для регулярного использования в большом городе боббер. Хотя должен отметить, что преимущества этого байка открылись мне далеко не с первой минуты теста.
Сначала я с предубеждением отнесся к не привычным для меня размерам (проведя в седле чопперов не один год, я привык к их большим габаритам), да и посадка по принципу «колени вверх» при моих 180 см роста сперва не вызвала энтузиазма
Однако скоро я в очередной раз убедился: все, что касается мотоциклов, дело привычки, и принимать во внимание первую реакцию при вынесении вердикта точно не стоит. Конечно, Harley-Davidson Street Bob 103 – это мотоцикл не для дальних поездок
Но перед его разработчиками, видимо, и стояла цель создать комфортный мощный городской мотоцикл в узнаваемом стиле «харли», развив линейку классических бобберов (для иных целей есть другие модели). И им это удалось.
Боббер Harley Davidson Street Bob
Боббер Harley Davidson Street Bob
1753 кубиков, V-twin, 74 л.с., 149 Нм
Впервые представленный в 2006 году в составе семейства Dyna, боббер Street Bob возродился в 2021 году в виде члена линейки новых круизёров. Dyna тогда были похоронены, а Softail’ы были изрядно обновлены. Оборудованный новым движком, шасси и подвесками, новый Street Bob стал значительно лучше предыдущих версий. Как написано в одном из обзоров,
Будучи труЪ-Харлеем, Street Bob — это эталон, по которому можно судить о других бобберах. Высококачественная отделка, отличный движок и фантастический внешний вид задают высокую планку конкурентам.
Engine, gearbox and exhaust
The Speed Bob is only available with Harley-Davidsons Milwaukee-Eight 107 engine – an engine that, despite its traditional looks, appeared in the touring range in 2016 and in the soft tail range in 2017. With four valves per cylinder (eight in total, hence the name) the engine is conventional in its design with a single camshaft actuating those eight valves via pushrods. The switch away from the twin cam engine has resulted in a reduction in vibration (via an internal counterbalance) and heat, better economy and, thanks to those additional valves, a boost in that all-important torque figure.
You can’t get away from the fact that at 875cc per cylinder, this is never going to be a high revving engine – there’s just too much mass flailing around at higher revs – but don’t let that make you think that the engine is ponderous. It may take a few miles for you to get into the right frame of mind, but once there the engine is as strong and flexible as any other and thanks to a direct gearchange and light clutch, ‘making progress’ is surprisingly easy.
Coupled to the engine, a surprisingly smooth six-speed box allows you to take full use of that wave of torque – change up early and ride the torque rather than wasting revs on searching for peak power.
Gearing is long… very long. To the point where most riding can be done without the use of fifth and sixth gears. Only at highway speeds do you really feel the need to dip into these top gears.
No matter what gear, the muted stock exhausts remain refined and civilised. In conversation with Tony Peries, salesman at Sykes Harley-Davidson near Lewes, East Sussex, I was told that the first thing on most customers’ wish-list is louder exhausts, although interestingly, he also said that many comeback to reassess their initial choice, looking for something a little more neighbour friendly. He always advises buyers to live with the bikes for a while before making any rash decisions. Some advice that is relevant, no matter what bike you buy.