Honda CRF1000L Africa Twin

Must Read Questions & Answers Before Buying CRF1000L Africa Twin

  • Latest
  • Most Relevant

Q. Can we expect 2021 NC750X launch in India?

As of now, there is no official update available from the brand’s end. We would suggest you to wait for the official announcement. Stay tuned with ZigWheels for further updates.

Q. When can we expect Africa Twin Adventure 2020 to launch and what would be the price?

The current CRF1000L has only the standard variant sold in India currently and normally it is restricted to 50 bikes a year. Although, they did start with 75 bikes when they launched in 2017. The Standard Africa Twin or the CRF1000L DCT was the only variant that made its way to India. The Adventure Sport didn’t make it purely because of the seat height I am guessing which stands at a whopping 900 mm at the lowest setting compared to the Standard’s 820 mm seat height. The 2020 AT’s could both be made available in India next year is what I reckon since they share exactly the same seat height options and they also come with a low seat option which is 5mm higher that the current crop of AT’s in the market. The current bike is around 17 lakhs on road bangalore and I have to reckon that the standard AT should be atleast 18.75 lakhs on road and the Adventure sport will be closer to the 20.5 lakh mark, this is me just shooting a number that I think will still help the bike remain competitive in the market although we will have to wait for the first Q of 2020 to truly know that! Hope this helps.

Q. I’m 5’7″ft, is it comfortable for me to ride the Honda CRF1000L Africa Twin?

Yup, it totally depends on experience and it also has lowering kits from touratech which will definitely make it easy. You must take a test ride at the 820mm setting which is the lowest stock setting to fully understand it will work for you. My opinion is that it should since my brother is your height and has no issues.

Q. Is Honda CRF1000L Africa Twin comes with automatic gear transmission?

Yup it comes with the DCT system which is an automatic.

Q. Does Honda CRF1000L Africa Twin has gear?

Yup, you can paddle shift. It’s an automatic.

Q. What is the service cost – Africa Twin?

The first 3 service cost is around the 4 to 5 k mark. It’s super economical to maintain and easy as well. If you have to change stuff like brake pads it’s about 3k per brake pad. But to answer your question around the 4 to 5 k mark.

More Questions

Q. I would like to buy a 250 cc bike within a budget range of two lakhs. should I wait for the new Suzuki 300 cc arrival or should I go for any current options? I use the bike for the daily commute and occasional long distant tours. – Africa Twin?

  • I am not sure why you mentioned the AT at the end, hoping thats a TYPO of some sort. The AT is a 1000cc bike, the 2020 will be a 1100 CC variant. As for the question you have if I were you, I would consider the Mojo or the CB 300. I think you should ride them and see which one suits you the best.
  • Thank you for your response.

Q. Is there any kind of information about CRF1000L2 – Africa Twin?

  • Yup
  • 43000

CRF1000L Africa Twin Questions and Answers

CRF1000L / CRF1100L

Honda CRF1000L / CRF1100L
Africa Twin на выставке 2016 Авто Китай.
ПроизводительHonda
Также называемыйАфрика Твин
Производство2015-
ПредшественникHonda XRV750
Учебный класс
Двигатель998 куб. См (60,9 куб. Дюйма) параллельный близнец
Отверстие / Инсульт92,0 мм × 75,1 мм (3,62 × 2,96 дюйма)
Мощность70 кВт (94 л.с.) при 7500 об / мин (заявлено)
Крутящий момент98 Нм (72 lbf⋅ft) при 6000 оборотах в минуту (заявлено)
Передача инфекцииЦепная главная передача. 6 МКПП или 6 ступеней трансмиссия с двойным сцеплением
Тип кадраЛюлька стальная полуторная
ПриостановкаПередняя часть: перевернутая вилка Showa 45 мм, ход 9,0Сзади: одиночный амортизатор Prolink, ход 8,7 дюйма
ТормозаСпереди: двойной 310-мм дискСзади: одиночный диск 256 мм
ШиныСпереди: трубчатый 90/90-R21 Сзади: трубчатый 150/70-R18
Колесная база1600 мм (62 дюйма)
Высота сиденья880–850 мм (34,5–33,5 дюйма)
Масса228–242 кг (503–534 фунта) (заявлено) ABS, DCT / ABS ( )
Вместимость топливных баков18,9 л (4,2 имп гал; 5,0 галлона США)

CRF1000L имеет объем 998 куб. См (60,9 куб. Дюйма) , параллельный близнец двойной спорт, который возродил название Africa Twin в 2016 году. год выпуска. Он стал доступен в Великобритании в конце 2015 года и в начале 2016 года в США. Он был разработан как современная интерпретация своих предшественников, XRV 750 и XRV 650, основанный на NXR-750, который выиграл Ралли Париж-Дакар четыре раза в конце 1980-х гг. Оригинальный V-twin Africa Twin впервые продавался в Европе с 1988 по 2003 год, но так и не был доставлен в Соединенные Штаты. CRF1000L также рассматривается Honda как ответ на более тяжелые дорожные приключенческие туристические мотоциклы, такие как BMW R1200GS, Ducati Multistrada, и Триумф Тигр Исследователь с более легкой машиной, ориентированной на бездорожье.

Автоматическая коробка передач с двойным сцеплением

На автосалоне в Осаке в 2015 году

Впервые в своей категории Africa Twin предлагает вариант эволюции автоматической коробки передач Honda. трансмиссия с двойным сцеплением (DCT), которая остается уникальной для мотоциклов Honda. Эта последняя эволюция DCT была специально разработана и запрограммирована для обеспечения внедорожных способностей.

Прототип

Также в Осаке

Первые подтверждения нового туристического мотоцикла, ориентированного на бездорожье, были получены в июне 2014 года, когда Honda подала заявку на патент на внешнюю конфигурацию воздушной камеры, которая позволила бы установить более тонкий и более низкий топливный бак в будущих двойных спортивных мотоциклах. Это повышает управляемость на бездорожье, позволяя водителям двигаться дальше вперед в поворотах, не ограничиваясь широким топливным баком с более высоким центром тяжести.

Первый полноценный прототип CRF1000 был представлен на выставке 2014 г. EICMA международная выставка мотоциклов в Милане, Италия. Прототип был сильно замаскирован и покрыт грязью, так что на нем не было обнаружено никаких конкретных деталей о новом мотоцикле, кроме визуальных деталей, таких как параллельный сдвоенный двигатель, двойные передние дисковые тормоза с ABS, 21 дюймовые передние и 18 дюймовые задние шины. на ободах из проволоки со спицами и отсутствие рычага переключения передач, что указывает на трансмиссия с двойным сцеплением от других мотоциклов Honda, таких как VFR1200X и NC700X / NC750X могут быть доступным вариантом.

После презентации EICMA компания Honda начала выпуск серии видеороликов под названием «Настоящее приключение», в которых задокументирована история победителей ралли Париж-Дакар Africa Twins в 1980-х годах в ожидании выхода нового настоящего приключения.

Спектакль

Некоторые тесты производительности, перечисленные здесь, были проведены Отомотиф таблоид из Индонезии в феврале 2017 года.

ПараметрВремя
0–60 км / ч (37 миль / ч)2,5 с
0–80 км / ч (50 миль / ч)3,3 с
0–100 км / ч (62 миль / ч)4,3 с
0–100 м (330 футов)5,6 с @ 123,5 км / ч (76,7 миль / ч)
0–201 м (1⁄8 ми)8,3 с @ 147,4 км / ч (91,6 миль / ч)
0–402 м (1⁄4 ми)12,8 с при 168,6 км / ч (104,8 миль / ч)
Расход топлива13,3 км / л (7,5 л / 100 км; 38 миль на галлон‑Imp; 31 миль на галлон-НАС)

Мотоцикл Honda XRV 750 Africa Twin 2000 обзор

Модель эндуро-туристического мотоцикла Honda XRV 750 Africa Twin появилась в 1990 году в качестве замены модели Honda XRV650 Africa Twin. В отличие от старой 650-кубовой «Африки», новая получила двигатель увеличенного объема, усиленное сцепление, усиленную раму, более мощный масляный и жидкостный насосы, новый передний обтекатель, масляный радиатор и двухдисковые передние тормоза. Масса Honda XRV750 Africa Twin составляла 238 кг против 220 кг у Africa Twin 650.

Главной особенностью Honda Africa Twin 750 стал 2-цилиндровый V-образный двигатель жидкостного охлаждения, выдающий 62 л.с. мощности и почти 63 Нм крутящего момента. Максимальная производительность мотора достигается на 6000-7500 об/мин.

Из других особенностей Honda XRV 750 Africa Twin можно выделить стальную раму, простые длинноходные подвески в виде обычной телескопической вилки и прогрессивного заднего моноамортизатора, двухдисковые передние тормоза, 5-ступенчатую КПП и топливный бак на 23 л.

Производство модели Honda Africa Twin 750 было завершено в 2000 году, однако продажи продолжались вплоть до 2004 года. В 1999 году компания Honda анонсировала продолжение легендарной «Африки» под названием Honda XRV850 Africa Twin (80 л.с.), однако в серию прототип так и не пошёл. Вместо него Honda выпустила флагманский эндуро-турист Honda XL1000V Varadero, который, хоть и стал популярным, но успеха «Африки» не повторил.

В 2014 году Honda решает воскресить бренд Africa Twin, представив рынку нового флагмана в классе тяжелых внедорожных эндуро — Honda CRF1000 Africa Twin. По сути, данный мотоцикл должен был стать ответом европейским грандам мотостроения с их флагманами — BMW R1200GS, Ducati Multistrada и Triumph Tiger Explorer. Ведь, несмотря на наличие Varadero, а после и Honda VFR1200X Crosstourer, в линейке мотоциклов Honda не было ни одного по-настоящему внедорожного эндуро-туриста, каким была в свое время «старая-добрая» Honda XRV750 Africa Twin. За весь период выпуска (1989-2003 гг.) Honda XRV750 Africa Twin были выпущены 3 модификации

  • Honda XRV750 Africa Twin (1989-1992)
  • Honda XRV750 Africa Twin (1993-1995)
  • Honda XRV750 Africa Twin (1996-2003)

Кроме того

  • 1990 г. — начало производства и продаж модели Honda XRV750 Africa Twin. Номер модели — RD04.
  • 1993 г. — обновление модели. Номер — RD07. Мотоцикл получает новую раму (на 4 кг легче), более совершенное крепление воздушного фильтра (сам фильтр располагался чуть выше), чуть укороченный маятник, уменьшенную (на 2 см) высоту по седлу, измененный тормозные суппорта (для более легкой замены колодок), топливный бак на 23 л. Общая масса мотоцикла — 230 кг.
  • 1996 г. — обновление модели. Номер — RD07A. Модель получает другое зажигание, усиленное сцепление, новое седло и глушитель. Немного изменяется дизайн переднего обтекателя. Данные версии отличаются также золотыми колесными ободами.
  • 2000 г. — модель Honda XRV750 Africa Twin снимается с производства, но оставшиеся на складе мотоциклы можно было купить вплоть до 2004 года.

Заявленный расход топлива Honda XRV750 Africa Twin составляет 4,35 л на 100 км. На практике, по отзывам владельцев, реальный расход составляет 6-7 л на 100 км. ена на Honda XRV750 Africa Twin в хорошем техническом состоянии, без пробега по РФ начинается от $3500. Стоимость моделей с пробегом по РФ начинается от 180 000 руб. Возможные «болезни» модели Honda XRV750 Africa Twin:

  • Ближе к 50 000 км пробега выходит из строя бензонасос;
  • У мотоциклов с большим пробегом (40-50 тыс. км.) могут наблюдаться проблемы с тросом спидометра;
  • Выходит из строя клеммник от генератора к реле-регулятору (лечится пропайкой);
  • На больших пробегах начинает шуметь сцепление из-за износа демпферных пружин (на ходовые качества не влияет).

Перейти ко всему модельному ряду мотоциклов Honda, на этой странице вы сможете найти мотоциклы Honda XRV 750 Africa Twin других годов выпуска и информацию о них

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sport DTC ES Verdict

In short, the new 2020 Africa Twin Adventure Sport is a humdinger. It does everything you ask of it and more – without kicking up a fuss. The power to weight increase is a vast improvement on the last model, and the parallel power plant punchy yet silky smooth.

Not to get all wishy-washy, but this is an adventure machine that you can connect with. It’s involving yet not taxing physically. Balanced, yet not boring. Test ride one and you’ll see where I’m coming from. 

The once outgunned Africa Twin is no more. The CRF1100L is finally ready to rock and roll with the big boys.

Now, to convince Honda to give me one as a long-termer. Chances are it’s going to be a long queue…

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports specs

ENGINE

Type

SOHC liquid-cooled 4-stroke 8-valve parallel twin with 270° crank and Uni-cam

Displacement

1084cc

Bore & Stroke

92mm x 81.5mm

Compression Ratio

10.1:1

Max. Power Output

75kW at 7500rpm

Max. Torque

105Nm at 6250rpm

Noise Level

73dB

Oil Capacity

4.8/4.3 (5.2/4.7 DCT)

FUEL SYSTEM

Carburation

PGM-FI

Fuel Tank Capacity

24.8L

CO2 Emissions

112g/km MT

110g/km DCT

Fuel Consumption

4.9L/100km (20.4km/L) MT

4.8L/100km (20.8km/L) DCT

ELECTRICAL SYSTEM

Starter

Electric

Battery Capacity

12V-6Ah Li-ion battery (20hr)

ACG Output

0.49kW/5000rpm

DRIVETRAIN

Clutch Type

Wet, multiplate with coil springs, aluminium cam assist and slipper clutch

DCT – 2 wet multiplate clutches with coil springs

Transmission Type

6 speed manual (6 speed DCT)

FRAME

Type

Semi double cradle

CHASSIS

Dimensions (L´W´H)

2330mm x 960mm x 1560mm (1620mm with screen in uppermost position)

Wheelbase

1575mm

Caster Angle

27.5°

Trail

113mm

Seat Height

850/870mm (low seat option 825mm, high seat option 895mm)

Ground Clearance

250mm

Kerb Weight

238kg (DCT 248kg)

With Showa EERATM 240kg MT (DCT 250kg)

SUSPENSION

Type Front

Showa 45mm cartridge-type inverted telescopic fork with dial-style preload adjuster and damping adjustment, 230mm stroke

EERATM – Showa Telescopic inverted fork with an inner tube diameter of 45mm, and Showa EERATM with compression and rebound dumping adjustments, 230mm stroke

Type Rear

Monoblock aluminium swing arm with Pro-Link with Showa gas-charged damper, hydraulic dial-style preload adjuster and rebound damping adjustments, 220 mm rear wheel travel.

EERATM – Monoblock aluminium swing arm with Pro-Link with Showa gas-charged damper, hydraulic remote control preload adjuster and electric control unit with compression and rebound damping adjustments, 220 mm rear wheel travel

WHEELS

Type Front

21M/C x MT2.15 wire spoke with aluminium rim

Type Rear

18M/C x MT4.00 wire spoke with aluminium rim

Rim Size Front

21″

Rim Size Rear

18″

Tyres Front

90/90-21M/C 54H (tubeless type)

Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T

Metzler Karoo Street

Tyres Rear

150/70R18M/C 70H (tubeless type)

Bridgestone Battlax Adventurecross Tourer AX41T

Metzler Karoo Street

BRAKES

ABS System Type

2 channel with IMU

Selectable ABS MODE with on-road and off-road setting

Type Front

310mm dual wave floating hydraulic disc with aluminium hub and radial fit 4-piston calipers and sintered metal pads

Type Rear

256mm wave hydraulic disc with single piston caliper and sintered metal pads. 2-Channel with rear ABS off mode.

INSTRUMENTS & ELECTRICS

Instruments

LCD Meter, TFT 6.5inch touch panel multi information display

Security System

Immobiliser, security alarm (optional)

Headlight

LED

Taillight

LED

Electrics

Daytime running lights, Bluetooth audio and Apple Carplay, USB socket, auto turn signal cancel, cruise control, emergency stop signal, IMU, HSTC, wheelie control

Размеры и масса

Машина хорошо подходит для езды по бездорожью, но при этом обладает крупными габаритами. Последние делают технику устойчивой, например, на трассе где-то в степи. В таких условиях сильный ветер способен наклонить и уронить даже легкий круизер. Но, если речь не идет о каком-то погодном бедствии, этот байк будет держать удар.

Габариты:

  • бак – 18,8 л;
  • клиренс – 250 мм;
  • снаряженный вес – 232 кг;
  • высота – 1475 мм;
  • ширина – 930 мм;
  • длина – 2335 мм;
  • высота по седлу – 870 мм.

С учетом расхода топлива эксплуатировать эту машину удобно. Так и должно быть при использовании туристического эндуро. Габариты подобраны идеально для того, чтобы эта техника стала надежным спутником в длительном путешествии для одного или двух человек. Вряд ли возможно представить себе эндуро-туриста лучше.

Handling

With the electronic suspension providing a magic carpet ride and the chassis providing feel and stability, the bike handles beautifully. The dual-sport Bridgestone tyres provide plenty of on-road grip despite the 21” skinny front tyre. The ‘Big Tank’ Africa Twin flicks like it’s lightweight CB500X little brother. And it’s addictive. 

Off-road handling is just as comforting as on tarmac, although the dual-sport Bridgestone rubber feels more oriented to road use . However, the Metzeler option tyres feel better off-road with a slight detriment to road grippiness. Swings and roundabouts.

The poise and balance of the Adventure Sport is something of a miracle for its weight. The only thing limiting its performance off-road is the rider. In short, the handling is easy, playful and direct. Oh, and epic fun!

Engine

4 out of 5 (4/5)

The parallel twin has received an increase in capacity from 998cc to 1084cc for 2020 through a 6.4mm longer stroke, boosting peak power and torque by 6.8bhp and 4.4ftlb respectively while also delivering increases throughout the rev range.

While lacking the outright performance and theatre you get from BMW’s ShiftCam boxer, Honda’s parallel twin has certainly benefitted from a very welcome bit of extra pep without losing its overall feeling of refinement.

It’s not going to blow your socks off, but it is a definite improvement and certainty fulfills a touring brief with little vibes and a slick gearbox. In an off-road environment, it has lots of low-down grunt to help it search out grip and a predictable throttle connection.

XRV750

Хонда XRV750T
ПроизводительХонда
Также называемыйАфрика Твин
Производство1989–2003 гг.
ПредшественникХонда XRV650
ПреемникХонда CRF1000
Учебный класс
Двигатель 742 куб.см (45,3 куб. Дюйма) 52 ° V-образный твин . SOHC, 3 клапана на цилиндр
Отверстиеход81,0 мм × 72,0 мм (3,19 дюйма × 2,83 дюйма)
Степень сжатия9,0:1
Сила45,3 кВт (60,7 л.с.) при 7500 об/мин
Крутящий момент62,7 Нм (46,2 фунт-сила-фут) при 6000 об/мин
Тип зажиганияCDI с электронным опережением
Передача инфекции 5- ступенчатая механическая , цепная главная передача
Тип кадраОдинарная нижняя труба с двухконтурной люлькой, прямоугольного сечения, сталь
Приостановка Спереди: 43-мм телескопическая вилка с пневматическим приводом, ход колеса 220 мм . Задняя часть: Pro-Link с ходом колеса 214 мм с регулировкой предварительного натяга и демпфирования сжатия.
Тормоза Спереди: два диска 276 мм, 2-поршневые суппорта , сзади: один диск 256 мм, 1-поршневой суппорт.
Шины Передние: 90/90 D21 Задние: 140/80 R17
Габаритные размеры Д : от 2315 мм (91,1 дюйма) до 2380 мм (94 дюйма) Ш : 905 мм (35,6 дюйма) В : 1243 мм (48,9 дюйма)
Высота сиденья860 мм (34 дюйма)
Вместимость топливных баков23 л (5,1 имп галлона; 6,1 галлона США)

XRV750 Africa Twin был спортивным автомобилем двойного назначения объемом 742 куб.см (45,3 куб. Дюйма), основанным на Honda NXR-750, который четыре раза выигрывал ралли Париж-Дакар в конце 1980-х годов.

Ему предшествовал XRV650 Africa Twin, более легкая версия с более высокими техническими характеристиками, выпускавшаяся в 1988 и 1989 годах Honda Racing Corporation с двигателем объемом 650 куб. См и мощностью 50 л.с. (37 кВт). Гораздо более ранняя Honda XLV750R была мотоциклом с приводом от вала.

Созданный в честь гигантских гонщиков пустыни, участвовавших в ралли Париж-Дакар, Africa Twin представляет собой большой двойной спортивный мотоцикл, оснащенный мягко настроенным двигателем V-twin . У него двойные фары, ветровое стекло и длинное двойное сиденье, которое простирается от бака до алюминиевого поручня и багажника с пластиковым покрытием. Алюминиевая защитная пластина защищает нижнюю часть двигателя от летящих камней и ударов.

В декабре 1989 года была запущена оригинальная Honda XRV750 Africa Twin, которая стала известна как модель 1990 года. В 1992 году был добавлен компьютер Tripmaster. В 1993 году мотоцикл претерпел серьезные изменения, включая новую раму, пластик кузова, топливный бак, модификации двигателя и более низкое сиденье. Тем не менее, он немного прибавил в весе. В 1996 году XRV получил улучшенное сиденье и сцепление, увеличенный глушитель, модифицированный верхний обтекатель и багажник. Однако задний амортизатор потерял часть своей регулируемости. В 2003 году производство Honda XRV750 Africa Twin было прекращено. В настоящее время хорошие экземпляры, бывшие в употреблении, пользуются большим спросом у любителей. Существует несколько продуктов послепродажного обслуживания, которыми можно оснастить велосипед, например, защитными дугами для защиты пластика автомобиля и бака от повреждений при падении на низкой скорости.

Двигатель представляет собой 742-кубовый, 6-клапанный, V-образный двухцилиндровый двигатель с четырьмя свечами зажигания и жидкостным охлаждением. Подвеска с большим ходом изолирует водителя от неровностей поверхности. Тормоза двухдисковые спереди и однодисковые сзади.

Приборы более позднего XRV оснащены большим ЖК-дисплеем бортового компьютера, установленным над обычным спидометром и тахометром, стилизованным под навигационные дисплеи гонщиков Дакара, и включают в себя ряд дополнительных электронных таймеров и счетчиков пройденного пути.

Технические характеристики

XRV750 Африка Твин
  Модели от L до N (с 1990 по 1992 год) Модели от P до S (с 1993 по 1995 год) Модели T и позже (1996 г.)
Полная длинаот 2315 до 2380 мм
Общая ширина
895 мм
905 мм
Общая высота
1420 мм
1430 мм
Колесная база1565 мм
Высота сиденья
880 мм
860 мм
870 мм
Вес (сухой)
209 кг
205 кг
Емкость топливного бака (включая резерв)
24 литра
23 литра
Колеса
Передние 21-дюймовые спицы, алюминиевый обод 1,85×21″ Задние 17-дюймовые спицы, алюминиевый обод 2,75×17″ и 3,00×17″
Шины
Передний 90/90-21 54S Задний 130/90-17 65S
Передний 90/90-21 54S Задний 140/80-R17 69H

Honda CRF1100L Africa Twin on UK roads

We took the Honda for a spin around the UK’s toughest test route, the MCN 250, to see how it handles the lumps and bumps of real-world riding conditions.

When you stand next to it, the Honda seems tall with its 22.5mm higher bars and Dakar-style display giving it a very imposing front-end. However, throw a leg over the saddle and the Africa Twin’s narrow waist, courtesy of its compact parallel-twin motor, makes it easy to get feet flat on the floor.

Related: Best adventure motorbikes

But there is a downside as the Honda’s pegs are high, crunching up those who are longer in the limb, something that 250 miles of riding certainly highlighted, alongside the Honda’s firmer seat. But what of the taller suspension?

There was a time when long-travel suspension and a 21in front wheel equalled a wobbly ride and slightly unnerving feel from the front-end, but those days are long gone. Would I be happy keeping up with sportsbike-mounted mates? Hell yes, especially with the Africa Twin’s new motor.

Featuring more capacity for 2020, the Twin’s engine now has a much-needed dose of drama about it that the slightly gutless older version lacked. It’s not a night-and-day transformation but it is one that enhances the Twin’s character, making it a genuinely enjoyable bike to let rev out and work.

Related: How to ride a motorbike off-road

In making the base-model Africa Twin more off-road focused Honda could have totally ruined it as a road bike, however what they have actually done is make it more accomplished on the tarmac.

Yes, the screen is slightly small and the seat a touch firm in direct comparison to Triumph’s Tiger 900, but the Honda’s spirit and fun-factor is now matched by top-rate electronics and even better comfort levels thanks to its higher bars.

Технические характеристики

Технические характеристики Honda Africa Twin 750:

МодельHonda XRV750 Africa Twin
Тип мотоциклатуристический эндуро
Год выпуска1990-2000
Рамастальная
Тип двигателя2-цилиндровый, 4-тактный, V-образный (развал 52°)
Рабочий объем742 см³
Диаметр цилиндра/ход поршня81,0 x 72,0 мм
Степень сжатия9.0:1
Охлаждениежидкостное
Количество клапанов на цилиндрSOHC, 3 клапана на цилиндр
Система подачи топливакарбюратор, 2x Keihin плоскодроссельные, 36,5 мм – XRV750L – XRV750N

карбюратор, 2x Keihin вакуумные (CV), 36,0 mm – XRV750P – XRV750Y

Тип зажиганияCDI – XRV750L – XRV750R

полностью транзисторное – XRV750S – XRV750Y

Максимальная мощность62,0 л.с. (45,3 кВт) при 7500 об/мин – XRV750L – XRV750N (европейские версии)

57,0 л.с. (41,9 кВт) при 7500 об/мин – XRV750L – XRV750R (японские версии)

60,0 л.с. (44,1 кВт) при 7500 об/мин – XRV750P – XRV750Y (европейские версии)

58,0 л.с. (42,6 кВт) при 7500 об/мин – XRV750S – XRV750Y (японские версии)

Максимальный крутящий момент62,7 Нм (6,4 кг*м) при 6500 об/мин – XRV750L – XRV750N (европейские версии)

60,0 Нм (6,1 кг*м) при 5500 об/мин – XRV750L – XRV750R (японские версии)

62,0 Нм (6,3 кг*м) при 6500 об/мин – XRV750P – XRV750Y (европейские версии)

60,0 Нм (6,1 кг*м) при 6000 об/мин – XRV750S – XRV750Y (японские версии)

СцеплениеМногодисковое в масляной ванне, тросовый привод
Коробка передач5-ступенчатая
Тип приводацепь
Размер передней шины90/90-21 54S – XRV750L – XRV750N

90/90-21 54H – XRV750P – XRV750Y

Размер задней шины130/90-17 68S – XRV750L – XRV750N

140/80 R17 69H – XRV750P – XRV750Y

Передние тормоза2 диска, 276 мм, 2-поршневой суппорт
Задние тормоза1 диск, 256 мм, 1-поршневой суппорт
Передняя подвеска43 мм телескопическая вилка, ход – 220 мм
Задняя подвескамаятниковая (Pro-Link) с моноамортизатором (регулировка преднатяга и отбоя), ход – 210 мм – XRV750L – XRV750N

маятниковая (Pro-Link) с моноамортизатором (регулировка преднатяга и отбоя), ход – 214 мм – XRV750P – XRV750Y

Длина мотоцикла2330 мм – XRV750L – XRV750N

2320 мм – XRV750P – XRV750Y

Ширина мотоцикла895 мм – XRV750L – XRV750N

905 мм – XRV750P – XRV750Y

Высота мотоцикла1420 мм – XRV750L – XRV750N

1430 мм – XRV750P – XRV750Y

Колесная база1560 мм – XRV750L – XRV750N

1555 мм – XRV750P – XRV750Y

Высота по седлу880 мм – XRV750L – XRV750N

865 мм – XRV750P – XRV750R

870 мм – XRV750S – XRV750Y

Минимальный дорожный просвет (клиренс)190 мм – XRV750L – XRV750N

195 мм – XRV750P – XRV750Y

Разгон до 100 км/ч4,6 сек
Максимальная скорость170 км/ч
Емкость бензобака24,0 л – XRV750L – XRV750N

23,0 л – XRV750P – XRV750Y

Масса мотоцикла (сухая)209 кг – XRV750L – XRV750N

207 кг – XRV750P – XRV750Y

Масса мотоцикла (снаряженная)236 кг – XRV750L – XRV750N

234 кг – XRV750P – XRV750Y

Equipment

5 out of 5 (5/5)

The 3-stage traction control is not only effective, but it’s simple to use. The Africa Twin has a dedicated toggle lever just above the passing light on the left-hand bar that changes the setting. Off-road-specific ABS, which allows the rear to lock, is also activated by a simple push button on the dash.

The all-digital dash displays speed and revs clearly in the top section with a lower section showing gear position, traction control, temperature, fuel gauge, trip meters and mpg. On either side of the dash are warning lights to indicate if the traction control has been activated.

Engine

4 out of 5 (4/5)

While its smooth, linear power doesn’t necessarily excite on-road, off-road it’s close to perfect. The brilliant fuelling gifts you predictable throttle control, immediately generating the confidence to switch off the impressive three-stage traction control (Honda Selectable Torque Control). Using level one the bike spins up and it will hold a slide, but will ultimately intervene to keep the rear wheel in check so that you don’t have to. Level two is more intrusive, while level three constantly interrupts the power in loose conditions, but still finds any available grip and keeps you moving. I experimented by stopping on a loose, rocky incline then restarting with the TC in level three and, while progress wasn’t fast, it reached the top of the hill with minimal fuss.

Обслуживание и ремонт

Хоть назвать этот мотоцикл нежным трудно, внимания он все-таки требует

Если мы говорим о рядовом обслуживании, то тут стоит обратить внимание на цепь, так как используя мотоцикл по назначению её придется чистить куда чаще, чем на мотоциклах обитающих в пределах асфальта. Все, что касается остальных расходников, то тут действует простой алгори мотоцикл — будь готов к частой замене расходников

По поводу ремонта, тут Хонда укрепила стереотип о надежности своей техники, мотоцикл и вправду получился выносливым

Но ничто не вечно, и если казус произошел, то исправить вам помогут мастера. Благо за ремонт Хонды берутся с легкостью

По поводу ремонта, тут Хонда укрепила стереотип о надежности своей техники, мотоцикл и вправду получился выносливым. Но ничто не вечно, и если казус произошел, то исправить вам помогут мастера. Благо за ремонт Хонды берутся с легкостью.

Ride quality & brakes

3 out of 5 (3/5)

A smaller screen and 22.5mm taller bars than the previous generation, not to mention a new detachable 40mm narrower sub-frame, 1.8kg lighter chassis and revised swingarm see the Africa Twin’s off-road focus enhanced, but at the sacrifice of some road comfort levels.

While the higher bars are relaxed, the non-adjustable lower screen means you are exposed to the elements and its long distance ability is certainly compromised as a result. In an off-road environment it has certainly benefitted from these mods, but as a road bike for covering miles the Adventure Sports is a better bet.

The updated DCT gearbox (which is now linked to the IMU and responds to the bike’s angle when calculating if it should change gear or not) is excellent and now a worthy addition for either on or off-road fans.

All the electronic systems perform excellently on the road and in the two off-road modes the traction control allows you to pull off a cheeky little slide while the ABS ensures you can use the front brake with confidence on gravel when it all gets a bit too wild.

Overall rating

4 out of 5 (4/5)

The third generation of Honda Africa Twin has finally matured into the bike that so many of its fans hoped it would be from the outset.

Armed with enough of the latest electronic technology and a bit more go in its super-sized motor, it is a serious contender in the adventure bike market. But is Honda’s decision to move the stock bike more towards the off-road side the right one? 

  • Latest news: Honda NT1100 is Africa Twin’s touring sibling
  • Latest news: 2022 Honda Africa Twin unveiled
  • Related: Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports review

It may be more agile than the 2020 Honda Africa Twin Adventure Sports, but I can’t help but feel UK riders will be swayed by the practicality offered by the Sports over the stock model’s rugged outlook on life and lighter overall weight. It may not be BMW R1250GS topping, but it is certainly a noticeable improvement.

From the 2021 model year, the standard Africa Twin will be available in the HRC-inspired paintjob previously reserved for the top-of-the-range Adventure Sports model.

Model history & versions

Model history

2016: Honda CRF1000L Africa Twin is launched with a 1000cc motor and at a competitive price. It was the more road-focused bike at the time.

2018: Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sport arrives with a bigger fuel tank, longer travel suspension and new seven-stage traction control. It was the more off-road-focused bike.

Other versions

At it’s launch, the Africa Twin stock model with DCT was priced at £13,949. The Adventure Sports is the ‘big tank’ version and as well as a larger fairing, it comes with a 24.8-litre tank, heated grips and cornering lights as standard, a five-way adjustable screen and the option of semi-active suspension.
The Africa Twin Adventure Sport ES comes with electronic suspension as an extra and was yours for £16,049 at its launch.

Engine and Transmission

The new 1084cc 270° parallel twin motor has received a new cylinder head, valve timing, throttle body and a new exhaust profile (with exhaust control valve). And it’s also EURO 5 compliant. These changes produce 6-7% more power and torque, bringing the power up to 101HP and torque to 105Nm. Coupled with the 2.5kg weight saving the new machine has a 10% power to weight saving on the old one. And my goodness does it feel sweet. 

On the road the power increase is noticeable. Granted it’s not 1290 Super Adventure power, but when you pull the throttle from idle to redline, it feels silky smooth. There’s a reassuring whoosh of torque at four and six thousand rpm, and flicking the DCT shifters makes the surge endless. The power doesn’t bite your face off and make you shiver your timbers. Quite the opposite. Instead, the grunt and the way it’s produced invites you to have a bit of a brrraaaapp. 

The addition of an exhaust control valve helps not only to smooth out the torque curve from low to high rpm, but also produces a lovely engine note. The standard exhaust pops and farts on downshifts (with DCT), and the optional quickshifter does the same on the up and downshifts (manual).

Overall, the friendly yet bold character of the larger motor lends itself well to swift road riding and technical off-road excursions. Plus, as one of our guides said “you can boss it”, meaning you can spin up the rear and not worry about being spat off into a bush. Well, that’s how I interpreted it… 

The DCT transmission worked well in manual mode, both on and off-road. Personally, I felt that the auto mode still lacks the fun factor – shifting up way too early and unintuitively. However, the shifters on the LH bar are epic fun to use, and on sweeping off-road sections, the system allows you to focus on simply riding the motorcycle. 

On the more technical off-road downhill sections, I struggled to get my head around not having a clutch, both for slippage and engine braking. Also, the system is a tad jerky as you crack the throttle at low revs. It’s not a deal-breaker, but something to bear in mind if you’re into uber technical off-road riding. 

Comfort and ergonomics

For a mile muncher, the Adventure Sport isn’t too shabby comfort-wise. The handlebars are quite swept backwards leading to a neutral 90° upright seating position. The screen reduces buffeting at legal speeds, but for taller riders could do with a bit more adjustment – as the top of the screen was at the same levels as my eye line (I’m 6ft4). 

The 870mm high adjustable seat (which can be lowered by 20mm) strikes a good balance between soft and firm and doesn’t hurt your cheeks the next day. Even after 270km in the saddle – with a few breaks in between – the only real fatigue I felt was mental, not physical.    

We love:

·      Build quality and attention to detail

·      On and off-road handling capability

·      Electronics package

·      Empowering riding position

We don’t love:

·      Indicator stalk design

·      Dash takes too long to load

·      Startup safety warning on touch screen each time bike is switched on

Поделитесь в социальных сетях:FacebookXВКонтакте
Напишите комментарий